Amigo: najaar 2019

Naast de eerder gepresenteerde spellen Carnival of Monsters, 6 nimmt! Brettspiel en Wizard Würfelspiel heeft de Duitse uitgever Amigo deze maand nog vijf nieuwe titels uitgebracht.

In #My Life stippelen de spelers hun levensweg uit via een kaartspel. Er zijn vijftig gebeurteniskaarten voor 1-50 jaar en vijftig voor 50-100 jaar, tien levensfases (1-10, 11-20 enzovoort), veertien levensdoelen en zes baby’s (de start van je levensweg). De gebeurteniskaart toont de leeftijd, voorwaarden, de desbetreffende gebeurtenis, winstpunten en een opbrengst in ervaringssymbolen, die je later gebruikt voor andere gebeurteniskaarten en levensdoelen. Sommige gebeurtenissen zorgen voor gelatenheid of stress. Deze symbolen kunnen elkaar opheffen. Da’s prettig wanneer een latere kaart ‘geen stress’ als voorwaarde heeft. Iedere speler begint met zes vroege gebeurtenissen op de hand en één baby op tafel. Veertien vroege en vijftig late gebeurtenissen worden geschud aan de kant gelegd. Je speelt tien rondes. Elke ronde ligt er één levensfase en één levensdoel open. Iedere speler kiest één gebeurteniskaart, legt deze gedekt voor zich en geeft de rest door. Je legt de kaart in oplopende leeftijd open in jouw levensweg. Valt de kaart in de actuele levensfase, dan is die actief. Valt de kaart buiten de fase, dan moeten de voorwaarden om actief te worden aanwezig zijn op jongere kaarten in jouw levensweg. Een niet actieve kaart leg je dwars aan (je kunt ‘m via latere jongere kaarten wellicht alsnog activeren). Een actieve kaart levert de afgebeelde ervaring op. Met de verzamelde ervaring kun je het levensdoel bemachtigen. Na vijf rondes draften en spelen (met telkens een nieuwe levensfase en een nieuw levensdoel) leg je de laatste kaart ongebruikt af en krijg je zes nieuwe handkaarten van de stapel. Na de volgende vijf rondes tel je de punten op jouw actieve gebeurtenissen en levensdoelen.

#My Life is een ontwerp van Jan Bintakies. Het spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten.

Grizzly is een bordspel waarin beren de meeste zalmen proberen te vangen. Het speelbord toont een waterval met, afhankelijk van het speleraantal, maximaal vijf banen, die elk zes watertegels bevatten. Boven de banen ligt de berenrots, die per rij twee tegels afdekt. Aan het begin van de ronde wordt voor elke baan een gebeurtenis gedobbeld. Hierdoor kan een nieuwe watertegel worden ingeschoven, waardoor het water stroomt, en/of er springen zalmen vanaf de waterval op de watertegels. Deze nieuwe zalmen slaan door beren bezette tegels over. Er wordt één zalm aan een tegel toegevoegd. Door de waterstroom vallen de watertegels aan de rand van de waterval, inclusief zalmen en beren. Laatstgenoemde verliest zijn niet in veiligheid gebrachte vangst en begint weer op de berenrots. Daarna bewegen de beren. Je moet minimaal één tegel verder bewegen, meer mag ook. Velden met andere beren en rotsblokken zijn taboe. Je stopt wanneer je op een tegel met zalmen landt. In de volgende ronde moet je deze zalmen naar de berenrots brengen, waarna ze op jouw scorestapel landen.

Grizzly is een ontwerp van Anna Oppolzer en Stefan Kloß. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf zes jaar en heeft een speelduur van ongeveer 20 minuten.

Bij het kaartspel Tatort Tonne proberen wasberen vuilnisbakken leeg te roven. De vuilnisbakken liggen in een stapel op tafel. Iedere speler krijgt drie wasbeerkaarten in zijn kleur. Met de eerste kaartsoort probeer je afval te stelen, met de tweede soort beschuldig je een andere beer van diefstal en met de derde soort heb je een waterdicht alibi, maar krijg je deze ronde geen afval. Iedere speler speelt één gedekte kaart. De spelers met een beschuldiging draaien hun kaart om en wijzen op commando tegelijk naar een medespeler of naar niemand. Alle beschuldigde medespelers laten daarop hun kaart zien. Is dit een alibi, dan vliegt de beschuldigende speler eruit. Is dit een diefstal, dan vliegt de dief eruit. Daarna worden de resterende kaarten gespeeld en steelt elke dief één afvalkaartje. De overgebleven spelers spelen door tot er één speler over is of iemand als enige drie afvalkaartjes heeft gejat (of, bij meerdere speler met drie afvalkaartjes, tot er één de meeste heeft of als enige over is).

Tatort Tonne is een ontwerp van Alex Cutler. Het spel is geschikt voor 2-10 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 15 minuten.

Der kleine Rabe Socke – Suche nach dem verloren Schatz is een geheugenspel voor kinderen, waarbij de spelertjes op zoek zijn naar schatten. Er liggen vierentwintig schatsymbolen op tafel. Elke schat komt in totaal twee keer voor op de kaarten in het deck. Daarvan wordt elke ronde één kaart omgedraaid en open op de aflegstapel gelegd. Wanneer je denkt dat een schat voor de tweede keer is onthuld, pak je snel het desbetreffende fiche. Mocht later iemand merken dat je te vroeg was, sta je de rest van de ronde aan de kant. Correcte schatten leveren punten op. Dit spel van Heinz Meister is geschikt voor 2-5 spelers vanaf vijf jaar en heeft een speelduur van ongeveer 15 minuten.

Bohnanostra is een nieuwe uitbreiding van Uwe Rosenberg’s populaire kaartspel Bohnanza. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een karakter en zes gunstkaarten. Deze gunsten worden bij het handelen gebruikt om een ruilhandel aantrekkelijker te maken. De ontvanger legt de gunst open neer. Dit zijn als het ware schulden die je op verschillende momenten moet aflossen met de gevraagde tegenprestatie.


Meer informatie: