999 Games bij Kruidvat: voorjaar ’24

Ook dit voorjaar brengt 999 Games vijf nieuwe kaart- en dobbelspelletjes uit via de drogisterijketen Kruidvat. Ik weet niet precies wanneer ze in de winkels liggen, maar als je de folders en de webshop in de gaten houdt, kom je ze ongetwijfeld een keer tegen.

Z3bra is een kaartspel van Dirk Hanneforth en Uwe Mölter. Z3bra lijkt op een variant van Skyjo, waarbij je start met vijftien kaarten van 0-12 in zeven kleuren. Van deze vijftien kaarten leg je er negen gedekt voor je neer in een 3 x 3 formatie. Doel is het om jouw kaarten naar de zichtbare kant te draaien en ze vervolgens kwijt te raken. Heb je een rij of kolom met drie keer hetzelfde getal of dezelfde kleur, dan kun je deze afleggen. De eerste die al zijn kaarten kwijt is, wint het spel en de rest krijgt de punten die op de kaarten staan als strafpunt (niet handig om op het eind nog een paar tienen over te hebben). Als je aan de beurt bent, trek je een kaart, bekijk je deze en kies je vervolgens of je daarmee een open of gesloten kaart wilt vervangen. In tegenstelling tot Skyjo heeft dit spel nog een interactieve twist: als je daarmee een rij of kolom ‘compleet’ kunt maken, mag je een kaart met een corresponderende kleur of cijfer van een tegenstander wisselen. Met name aan het einde van een ronde is dit een tactisch element dat je goed kunt benutten – maar waarbij je tegelijkertijd moet uitkijken dat je een medespeler niet meer helpt. Z3bra is geschikt voor 2-5 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 20 minuten.

De Magische Dwerg is een kinderspel dat zowel coöperatief als competitief is te spelen. Je kiest één van twee openliggende kaarten om één speelfiguur te bewegen. Een kaart toont een heks of een toverleerling en een dwaallicht in één van vijf kleuren. De spelers kiezen welke figuur ze willen bewegen. Deze gaat naar het eerstvolgende vrije veld met de kleur van het getoonde dwaallicht. Sommige kaarten tonen een toverdwerg, waarmee je een heks enkele velden terug kunt zetten. De spelers willen alle toverleerlingen naar de finish krijgen voordat één van de twee heksen daar arriveert. Dit ontwerp van Jens-Peter Schliemann en Bernhard Weber is geschikt voor 1-6 spelers vanaf vijf jaar en duurt ongeveer 15 minuten. Dit is het tweede spel in een serie, die begon met Magische Berg (het Duitse Kinderspiel des Jahres van 2022).

Prikt is een roll & write dobbelspel van Ralph Querfurth en Klaus-Jürgen Wrede. De startspeler gooit zes dobbelstenen en leeg één steen naar keuze op een veld in de rij of kolom met dit cijfer (de ‘1’ is vrije keuze). De andere spelers doen hetzelfde. Daarna mag de startspeler de overgebleven stenen opnieuw gooien. Ten slotte kiest iedere speler één van deze cijfers en noteert een kruis op het snijpunt met het veld van de eerste steen. Bij een zeepbel prik je met jouw potlood door jouw scorevel en ga je op de achterkant verder met een kruis. Aangekruiste symbolen registreer je op het scoreverzicht. Heb je een symboolsoort voltooid, dan scoor je hiervoor het hoogste aantal punten. Voor latere spelers is deze soort dan minder waard. Voor elke gevulde rij of kolom mag je één ster registreren, die aan het einde extra punten oplevert. Het spel kent meerdere levels. Daarin kun je bijvoorbeeld een bijennest aankruisen om met de zwerm te klieren op de scorevellen van je medespelers. Er is ook een solovariant. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 20 minuten.

Snip, Snap, Snaai! is een spel van Haim en Uri Shafir. Het spel bevat vijftig kaarten met een letter aan de ene en een categorie aan de andere kant. Bij de beginnersversie liggen aan het begin acht kaarten op tafel met de letter boven, de rest vormt een trekstapel. Een speler draait een van deze kaarten om, waarna alle spelers een begrip moeten bedenken dat bij deze categorie past en met één van de open letters begint. Heb je wat gevonden, roep het hardop en sla met je hand op de bijpassende letterkaart. Bij een correct begrip krijg je de kaart. De spelers zoeken door tot alleen de categoriekaart nog over is of ze met de overgebleven letters niets meer kunnen verzinnen. Daarna begint een nieuwe ronde met acht kaarten. De verdiende kaarten zijn winstpunten. Bij de normale versie heeft iedere speler één letterkaart op de hand, wordt één categorie vanaf de stapel omgedraaid en moet je zo snel mogelijk een begrip met jouw beginletter noemen. De traagste speler krijgt de kaarten als minpunten. Bij de duelversie wordt de stapel verdeeld, waarbij de ene speler elke beurt een categorie omdraait en de andere speler een letter. Beiden moeten deze combinatie zien te matchen, de eerste krijgt beide kaarten als winstpunten. Bij de turbovariant wordt telkens één letterkaart van de stapel omgedraaid en verdient de snelste speler deze als winstpunt. Het spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 15 minuten.

Kangoeroe is een spel van Reiner Knizia. Zeven jaar geleden had Piatnik al een Nederlandstalige editie van dit spel. Het spelmateriaal bestaat uit elf gekleurde kangoeroes en 55 kaarten (vijf per kleur). De kaarten worden geschud, iedere speler krijgt vijf handkaarten. De actieve speler speelt een handkaart, zet de kangoeroe van deze kleur voor zich neer en trekt een nieuwe kaart. Je mag een kangoeroe van een medespeler afpakken, maar deze kan zich verdedigen met een kaart van de desbetreffende kleur (en trekt dan een nieuwe kaart). Het spel is meteen voorbij zodra een speler zijn laatste kangoeroekaart heeft gespeeld. De speler met de meeste kangoeroes is de winnaar. Het spel is geschikt voor 3-6 spelers vanaf zes jaar en duurt ongeveer 15 minuten.

Meer informatie: