The Dutch Game Mill met Konumo Batalo

Ik heb afgelopen vrijdag kennisgemaakt met Romeo van Luijt van de nieuwe Nederlandse uitgever The Dutch Game Mill. Romeo is een liefhebber van gezelschapsspellen, die in het kielzog van Catan de hobby is ingerold. Hij vond het bedenken van varianten voor en het knutselen aan de regels van bestaande spellen altijd al leuk, de stap naar het bedenken en uitgeven van eigen spelontwerpen werd bijna vanzelf gezet. Hij had zijn eerste spel Konumo Batalo meegenomen, zodat ik meteen mijn eerste proefpotje kon spelen. Dit spel is een volledig Nederlandse productie: spelauteur, uitgever, illustrator en fabriek zijn allemaal Nederlands.

Konumo Batalo is een tweepersoonsspel, waarbij twee clanleiders elkaar bestoken met zes krijgers. Deze kies je aan het begin uit jouw deck van twaalf krijgers. De desbetreffende speelkaarten liggen in twee linies van drie kaarten voor jouw clanleider. Elke krijgerkaart bevat een of meer actievelden, die je kunt uitvoeren wanneer je hieraan de juiste dobbelstenen toewijst. Ook jou clanleider heeft actievelden. Aan het begin van elke ronde gooi je jouw witte dobbelstenen, dit is jouw actiepotentieel. Je hebt er in principe acht, maar sommige acties houden je stenen een tijdje vast. Beginnend met de elke ronde wisselende startspeler doet iedere speler om de beurt één actie. Om een aanval voor te bereiden moet je op jouw clanleider één steen inzetten op de positie die je bij de tegenstander wilt aanvallen. De waarde van de steen bepaalt welke vijandelijke krijgers je kunt aanvallen. Voor de daadwerkelijke aanval plaats je in een andere actie de vereiste combinatie van stenen op een krijger naar keuze. Deze deelt vervolgens zijn schade uit; de manier waarop varieert per krijger. In de meeste gevallen mag de aangevallen krijger de schade proberen te beperken met zijn verdedigingsworp(en). Een krijger is de pineut wanneer zijn levensenergie (hij begon met zes levens) tot nul is gereduceerd. Gelukkig zijn er manieren om levens terug te krijgen. Verder heb je één lastig te slopen reservist, die opduikt zodra de eerste krijger is gesneuveld. De clanleider heeft ook zes levens, maar hij wordt pas aangevallen wanneer er gaten in zijn verdedigingslinie zijn geslagen. Je kunt een losse dobbelsteen gebruiken om de volgende ronde een tijdelijke extra steen te bemachtigen of om een toverkaartje te kopen. Deze kaartjes bevatten leuke bonusacties, waarmee je de tegenstander soms flink kunt verrassen. Jouw clanleider kan ten koste van twee levens een razernij-aanval doen, waarmee je veel schade kunt uitdelen aan vijandelijke krijgers. Deze razernij kost je wel de rest van jouw beurt. Je wint door de vijandelijke clanleider, of alle vijandelijke krijgers die kunnen aanvallen, uit te schakelen.

De eerste kennismaking met Konumo Batalo is me goed bevallen. Je gooit weliswaar een lading dobbelstenen, maar je hebt van alles te kiezen en te combineren, zodat je altijd wel iets leuks kunt met je stenen. Het bekende dobbelgeluk speelt met name een rol bij de verdedigingsworpen. Ik vind het leuk dat je voor elke pot jouw eigen ‘deck’ mag samenstellen en positioneren. Hierdoor kun je verschillende combinaties proberen en wordt voor duurzame herspeelbaarheid gezorgd. De speelkaarten zijn prachtig geïllustreerd, de stijl doet mij een beetje denken aan de spellen van Garphill Games.

Konumo Batalo is een ontwerp van Romeo van Luijt. Het spel is geschikt voor twee spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. Het spelmateriaal is taalneutraal, er zijn ook Duitse en Engelse regels bijgevoegd.

Meer informatie: