Yínzi bij Spielworxx

Het Duitse topmerk Spielworxx komt in maart met het nieuwe bordspel Yínzi, dat je vanaf vandaag via de website kunt voorbestellen. Iedere speler vertegenwoordigt een clan handelaren aan het begin van de 17e eeuw, tegen het einde van de Ming-dynastie. De spelers verbouwen en verkopen gewassen. Ze bouwen en verbeteren fabrieken, produceren goederen en verkopen deze aan de buitenlandse zeeschepen, die voor de kust liggen te wachten. Het spel speelt zich af in de laatste 200 kilometer van het stroomgebied van de Yangtze. Het speelbord toont vier provincies, met elk een hoeveelheid akkerbouwvelden en een stadsmarkt. Daarnaast heeft elke provincie toegang tot een gezamenlijke plattelandsmarkt. Het bord is verder gevuld met allerlei sporen en (actie)velden. Iedere speler heeft een tableau met de vijf kaartacties, daaronder de velden voor de werkers en een veld voor belastingen. Er zijn verder schiptegels met verschillende nationaliteiten (w.o. Nederland), waarop is afgebeeld wat je eraan moet leveren.

Het spel duurt vier speelrondes, met elk uit zes fases.

In de eerste fase kiest iedere speler een unieke bonus en daarmee de speelvolgorde. Zo’n bonus is goed voor een gratis vooruitgang, een betere verkoopprijs, gevoede werkers, een belastingvrijstelling, een boot upgrade of een fabriek upgrade. Je kunt als extraatje ook nog een gewastegel kopen.

In de tweede fase trek je de bovenste drie kaarten van jouw actiedeck. In speelvolgorde doen de spelers beurtelings één actie, tot iedereen zijn zes acties heeft gedaan (drie kaart- en drie werkeracties). Jouw eerste actie is altijd een kaartactie, bij de volgende acties kun je ook werkers van jouw tableau op het speelbord inzetten. In deze fase mag je verder goederen (ver)kopen op de plattelandsmarkt.

Je speelt een kaart boven de gewenste kaartactie op jouw tableau en plaatst de afgebeelde hoeveelheid werkers op het veld eronder. Vervolgens mag je de gekozen actie zo vaak uitvoeren als op de kaart is afgebeeld (1-3 keer). Je kunt dit met één verhogen door belasting te heffen en een schijfje op het belastingveld te plaatsen. Met de eerste kaartactie kun jij de capaciteit van jouw boten verhogen. Bootcapaciteit heb je nodig voor de verkoop van gewassen aan een stadsmarkt, productie van goederen (daartoe vervoer je gewassen naar fabrieken) en het leveren aan zeeschepen. Met de tweede actie plant je gewassen. Met de derde actie verkoop je een gewas aan een stadsmarkt voor minimaal 2 koper. Met de vierde actie sticht of verbeter je een fabriek. Voor een nieuwe fabriek plaats je een fabriekstegel met een schijfje in een provincie. Een verbeterde fabriek markeer je met extra schijfjes (max. level 3). Met de vijfde actie kies je speciale vooruitgang, door een schijfje op het desbetreffende veld te plaatsen. Zo kun je een diplomaat met jouw goederen naar een zeeschip sturen, wat extra punten oplevert. Economische vooruitgang is goed voor extra goederen of koper. Een keizerlijke vooruitgang levert een leuke bonus op. De laatste categorie is goed voor militaire bonussen of extra handelsroutetegels.

Met een werkeractie verplaats je alle werkers van een veld op jouw tableau naar een actieveld op het speelbord. Hiermee bemachtig je hout of steen, de grondstof voor boten resp. fabrieken. Of hiermee produceer je een goed, afhankelijk van de op de fabriek afgebeelde hoeveelheid werkers en grondstoffen. Tegen betaling kun je ook gebruikmaken van andermans fabriek. Het level van de fabriek bepaalt de opslagcapaciteit. Met de derde werkeractie lever je een geproduceerd goed, een theeblokje of twee zoutblokjes aan zeeschepen. Elke levering levert een zak zilver op. Volle schepen varen uit, leveren de lading af in hun thuisland (waar het punten gaat opleveren) en worden vervangen door een nieuwe schiptegel. Met de vierde werkeractie stuur je werkers naar de keizer, wat jou een leuke bonus zal opleveren (koper, zilver, een routetegel, extra bootcapaciteit of een fabrieksverbetering). Met de vijfde werkeractie lever je een bijdrage aan het leger of doe je leveringen aan routetegels. Beide opties zijn goed voor winstpunten.

In de derde fase moet jij jouw werkers op het speelbord voeden met de vereiste blokjes. Je kunt eventueel voedsel bijkopen op de plattelandsmarkt. Kom je nog steeds voedsel tekort, dan krijg je voor elk missend blokje een fiche dat aan het einde twee strafpunten oplevert. In de vierde fase worden winstpunten verdeeld voor de militaire inspanningen, activeren sommige routetegels rampen (wat, afhankelijk van de soort, jou een fabrieksverbetering, bootcapaciteit of een gewas in elke provincie kost), leg je vervulde routetegels op jouw scorestapel, krijgen de werkers aan het keizerlijke hof hun voordeeltjes en moet je ten slotte eventueel zilverzakken inleveren bij de belastingdienst. In de vijfde fase kun je als nabrander nog het een en ander leveren aan de zeeschepen. Dit levert je nog wat zilver op. In de zesde fase wordt de ruilverhouding van koper en zilver bepaald, worden de werkers verwijderd en wordt de nieuwe ronde voorbereid.

Na vier rondes tel je de punten voor de verschillende categorieën met behulp van een scoreblokje.

Yínzi is ontworpen door José Carlos Rôla en Luis Costa, ontwikkeld door Uli Blennemann en Henning Kröpke en geïllustreerd door Harald Lieske. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 100-180 minuten.

Meer informatie: