Take That op het verkeerde pad

take-that-boxWhite Goblin Games heeft deze week de Nederlandstalige versie van een nieuw kaartspel van de Duitse uitgever NSV uitgeleverd. Take That is een ontwerp van Andreas Spies en Reinhard Staupe. Op de voorkant van de Nederlandse doos word je geconfronteerd met een moddervette vertaalblunder. De Kröte (pad) uit het Duitse origineel wordt door de Goblins gepresenteerd als een kikker. De illustrator heeft het gelukkig beter begrepen.

Het spel bestaat uit 79 kaarten met de getallen 12 – 98, waarbij de tientallen ontbreken. Elke kaart met een veelvoud van 11 toont een pad. Deze is vijf minpunten waard, alle andere kaarten één plus- of minpunt. Iedere speler krijgt acht of negen handkaarten. De rest vormt een trekstapel. Tijdens het spel ontstaat op het midden van de tafel een rij kaarten. De actieve speler kiest uit twee acties en vult daarna zijn hand aan. A) Hij mag één kaart rechts naast de rij aanleggen. Deze kaart mag maximaal 10 hoger of lager zijn dan de laatste kaart. B) Of hij mag één kaart uit de rij verwijderen, door een handkaart met de omgekeerde cijfercombinatie te spelen (bijv. 26 versus 62). Leg beide kaarten op een open scorestapel, waar ze per stuk één pluspunt opleveren. Kan of wil je geen van beide acties uitvoeren, moet je de rij nemen en op een dichte scorestapel leggen. Deze kaarten zijn minpunten waard. Vervolgens moet je alsnog actie A) uitvoeren. Aan het einde van de rit worden de punten geteld.

Take That is geschikt voor 2-4 spelers vanaf 8 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 20 minuten.

Meer informatie: