tekst © Tom Alaerts |
|||
Saratoga
en Brandywine
Creek
Deze twee spellen van GMT games behandelen op tactische schaal twee veldslagen uit de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog. Ze gebruiken hetzelfde spelsysteem, met enkele aanpassingen voor de specifieke veldslagen. Het zijn relatief toegankelijke spellen met heldere regelboekjes, maar 1 speler moet de regels toch wel heel goed kennen om misverstanden te vermijden. Je krijgt ook een beknopte historische commentaar, dan kan je nagaan of jouw partij het er beter heeft van afgebracht dan de echte bevelhebbers...
Beide spellen zijn voorzien van een zeer mooie landkaart, en fijn geïllustreerde counters. Saratoga komt met slechts een 80-tal counters en je kan het in 1 avond uitspelen. Saratoga is volgens mij een van de allerbeste wargames om het spelgenre te ontdekken, het nodigt ook uit om veel te herspelen en andere strategieën uit te proberen. Brandywine heeft meer scenario's en de veldslag kan 10 tot 12 uren speltijd opeisen. Het (wellicht) interessantste spel in de reeks verschijnt binnenkort: Guilford Courthouse/ Eutaw Springs , deze derde aflevering komt met twee spellen in de doos, een veldslag met een beperkt aantal counters (zoals Saratoga) en een andere veldslag met de omvang van Brandywine. Dat wordt dus een interessante verhouding gebodene/prijs !!!
Deze spellen gebruiken deels klassieke, toegankelijke regels, maar ontwerper Mark Niklos heeft enkele originele vondsten toegevoegd om het geheel wat meer pit te geven. Heel leuk is bijvoorbeeld dat beide spelers tijdens een gevecht in het geheim een tactiek-counter (bijv. frontale aanval, flankaanval, terugtrekken) uitkiezen. Deze worden vervolgens onthuld; in een tabel kan je dan opzoeken welke invloed de gekozen tactiekcombinaties hebben op het gevecht. Ten slotte is het fijn dat je eerst kan spelen met basisregels, en wanneer je die onder de knie hebt kan je de geavanceerde regels toevoegen voor meer historisch inzicht. Kwaliteiten Minpunten |
|||
![]() |
|||