Paths of Glory |
Tom Alaerts - januari 2001 |
||
De eerste wereldoorlog volgens Ted Raicer Paths of Glory is een relatief complex strategisch spel van GMT Games voor 2 spelers dat via een knap spelsysteem een flinke portie historische flair (het is een ludieke simulatie van de eerste wereldoorlog) koppelt aan vloeiend spelplezier. De kern van het spel wordt gevormd door een 'speelkaartmotor'. Dit systeem werd reeds voordien toegepast in enkele globaal zeer goed ontvangen spellen van Avalon Hill: We the people (over de Amerikaanse revolutie), Hannibal (een aanbevolen spel over de strijd tussen Rome en Carthago), For the people (over de Amerikaanse burgeroorlog) en het multiplayer spel Successors (over de strijd voor de opvolging van Alexander). Het knappe van deze reeks spellen is dat ze inzake vlotte speelbaarheid sterk aanleunen bij Duitse bordspellen (hoewel ze behalve We The People toch wel wat complexere regels hebben), maar toch een degelijk historisch inzicht geven. Dit staat in contrast met de meeste Duitse spellen waarbij een historisch thema vaak als het ware op een abstract systeem wordt 'geplakt', of vond je dat Eufraat & Tigris (prima spel overigens) iets over oude beschavingen te vertellen had? Hier nemen we Paths of Glory onder de loep. Oorspronkelijk had het moeten verschijnen bij Avalon Hill, maar na de overname van Avalon Hill door Hasbro was dit niet meer mogelijk. Ontwerper Ted Raicer (die een blijkbaar zwak heeft voor WO-I spellen) heeft het spel dan nog een paar jaar kunnen laten verfijnen. Uiteindelijk is Paths of Glory dan verschenen bij GMT Games. POG was onmiddellijk zeer populair en won de "Wargame van het jaar" prijs. Het spelsysteem maakte echter dat POG ook gesmaakt werd door gamers die normaal geen klassieke wargames spelen. Het is anderzijds samen met 'For the People' het meest complexe spel uit de reeks, sommigen zullen dus misschien eerst eens 'We the people' of Hannibal willen uitproberen. Van deze oudere Avalon Hill spellen kan je nog maar enkel rest-stock of tweedehands exemplaren vinden, Hannibal is ook in het Frans door Jeux Descartes uitgebracht.
Dit spel wil dus als een spannend spelduel de woelige jaren van 1914 tot 1918 overdoen. Daarvoor krijg je als spelbord een zeer mooie grote landkaart van Europa. Nederlanders zullen onmiddellijk het anachronisme-foutje op de kaart zien, maar dit heeft geen gevolgen voor het spel. Naar Europese normen is het spijtig dat de kaart is afgedrukt als een poster, dus niet op karton gemonteerd. Dit is echter een economische realiteit voor een kleine uitgever als GMT Games, gezien de relatief kleine oplage zou POG anders nog duurder worden. Je speelt op een netwerk van plaatsvakjes. Op de kaart zijn verder verschillende vakjes waar je markeerplaatjes kan aanbrengen om een en ander te noteren, zoals de spelbeurt, victory points, evolutie naar de Russische revolutie, "war commitment" etc. Verder zijn er aanduidingen voor forten (veelhoekige vakjes), plaatselijk terrein (heeft invloed op de gevechten) wordt in het vakje geïllustreerd - dit heeft als vervelend neveneffect dat je het terrein niet kan zien als er een eenheid in het vakje is. Als spelstukken zijn er een 300 "Counters". Counters zijn typisch voor wargames: het zijn vierkante stukjes karton met daarop een kleine illustratie of symbool, en enkele cijfers die de sterkte voor aanval, een verzwakkingswaarde bij verlies, en de mobiliteit (in plaatsvakjes) voorstellen. De achtergrondkleur stelt het land voor. De ontwerper heeft de cijfers zo gekozen dat ze een redelijke weergave zijn van de onderlinge sterkte van de historische legers. Zo zijn de Duitse legers veruit de sterkste in aanval, maar de Franse zijn even goed voor verdediging. Kleinere landen hebben vaak zwakkere legers. Verder worden een reeks markeercounters geleverd.
Boven: as-mogendheden ; onder: geallieerden Hoe verloopt een spelbeurt (= een seizoen) nu? De spelers krijgen elk 7 kaarten en spelen er afwisselend minstens 6 van uit. De laatste kan je houden voor de volgende beurt. Elke speler heeft zijn eigen 55-delig kaartenboek, dat verdeeld is in 3 reeksen. Afhankelijk van je 'war commitment level' (de inzet van je landen: mobilisatie, beperkte oorlog, totale oorlog) kan je uit meerdere reeksen trekken. Nu kan je een kaart op verschillende manieren uitspelen, er staan immers verschillende gegevens vermeld:
Zoals je al kan verwachten staan de beste getallen en feiten vaak gegroepeerd op dezelfde kaart, waardoor je vaak erg lastige beslissingen moet nemen en heel pragmatisch zijn - je wil eigenlijk veel meer doen dan wat je met 1 kaart kan bereiken. Zo komen de meeste aanvankelijk neutrale landen in het spel door dat historisch feit uit te spelen ("Italy joins the Allies"), maar wie weet is het meer opportuun om in plaats daarvan vele legers te activeren...
Zag Nederland er zo uit in 1914? Gevechten worden in principe uitgevoerd door de sterktes van de betrokken legers te vergelijken, een dobbelsteen te rollen, en het resultaat na te kijken op een tabel. Hierbij hou je rekening met o.a. het terrein, aanwezigheid van forten, loopgraven en eventuele gespeelde gevechtskaarten. Het resultaat is hierdoor statistisch bepaald: een klein leger wordt zeer waarschijnlijk verpulverd door een grote overmacht, maar soms houden de dappere soldaten stand. Pikant is verder dat een omsingeld leger (dus afgesloten van bevoorrading) niet mag worden geactiveerd, als dit leger op het einde van de beurt nog steeds niet bevoorraad kan worden, wordt het definitief vernietigd... Voorts zijn er nog een reeks speciale uitzonderingsregels die alles in een geschiedkundig verantwoord model gieten. Deze speciale regels zorgen voor een belangrijk deel van de extra complexiteit ten opzichte van een Euro-spel: zo moet ik keer op keer specifieke regels voor gevechten en beweging in Turkije nakijken. Nochtans is het systeem in essentie elegant en zeer speelbaar. Als je het kan spelen met iemand die al geroutineerd is, valt de complexiteit best mee en kan je je zuiver op strategie concentreren. De meer ervaren speler kan dan waarschuwen tijdens het spel voor de specifieke uitzonderingsregels. Het is ook zeer aangeraden om de becommentarieerde replay van de eerste ronde in de handleiding eens over te doen, dat maakt een en ander veel helderder. Voor dit soort "eventjes door de 16 bladzijden regels bijten" spel kan het wel eens moeilijk zijn om een gemotiveerd tegenstander te vinden, gelukkig vind je op de GMT website links naar een programma waarmee je het via e-mail kan spelen. Deze spelmode is vrij populair in de USA. Paths of Glory is een schitterend en terecht bejubeld strategisch spel. Het kaartsysteem betrekt je bij de actie, geeft inzicht (de axis speler zal begrijpen wat het is om op twee fronten te moeten strijden!) en maakt dat elk spel weer anders uitdraait. Er is geen algemeen winnende strategie (zelf heb ik de indruk dat het voor de axis iets moeilijker is om te winnen), je moet je steeds aanpassen aan de gebeurtenissen. Momenteel (januari 2001) is het spel uitverkocht, maar het wordt binnenkort herdrukt. Voor de echte liefhebber brengt GMT weldra een spelgids uit met 20 extra kaarten, en enkele lege die je zelf kan beschrijven. Maar met het basisspel kan je reeds talloze spannende avonden doormaken - gelukkig maar want dat maakt de hoge importprijs beter te verteren. Kwaliteiten
Minpunten
|
|||
Titel: Paths of Glory Auteur: Ted Raicer Uitgever: GMT Games Aantal spelers: 2 Speelduur: variabel Prijs: ong. $ 50,- |
|||