Catan keert terug naar de prehistorie

999 Games heeft deze week Catan: Opmars van de Mensheid, een vernieuwde versie van Kolonisten van de Prehistorie, uitgebracht. Op het eerste gezicht lijkt de vernieuwing zich te beperken tot de nieuwe, gedetailleerde speelfiguren en het artwork. In onderstaande spelbeschrijving baseer ik me daarom op mijn ervaring met de versie van twintig jaar geleden. De basis van het spelsysteem is het bekende Catan, maar dit spel voegt zeer geslaagde nieuwe elementen toe.

Opmars van de Mensheid speelt zich af op een vast speelbord met een landkaart van de aarde. De spelers beginnen het spel met drie dorpjes in Afrika. Het bouwen van dorpjes en het verzamelen en ruilen van grondstoffen is bekende kost. De afwezigheid van wegen is dat niet. Nu loop je met een nomade over het bord, op zoek naar een mooie plaats voor een nieuw dorp. Om een nomade te bewegen, moet je een vleeskaartje uitspelen. Op de potentiële bouwplaatsen liggen fiches, die één winstpunt opleveren. De fiches in Europa, Azië, Amerika en Australië hebben elk een eigen kleur. Degene die als eerste alle kleuren verzamelt, verdient twee extra winstpunten. Als je een dorp bouwt, moet je de nomade inleveren en krijg je het fiche.

Iedere speler bezit maar vijf dorpjes. In de loop van het spel word je gedwongen dorpjes uit Afrika te verwijderen en elders opnieuw in te zetten. Later in het spel wil je sowieso uit Afrika weg, omdat dit continent één grote woestijn wordt. Met een nomade kun je namelijk ook op jacht gaan naar ontdekkingsfiches. Veel van deze fiches verplichten de ontdekker een woestijntegel in Afrika te plaatsen, waardoor het gekozen gebied waardeloos wordt. Met andere fiches mag je de rover verplaatsen. Een derde soort levert meteen een extra winstpunt op. Daarnaast krijgt de speler met de meeste ontdekkingsfiches een kaartje met twee extra winstpunten. Naast bouwen en bewegen, kun je jouw grondstofkaartjes ook besteden aan de ontwikkeling van jouw volk. Aan de randen van het bord vind je vier ontwikkelingssporen met vijf velden. Degene die als eerste het vijfde veld bereikt, krijgt een kaartje met één extra winstpunt. Daarnaast geven deze ontwikkelingen jou voordelen tijdens het spel: verbeterde beweging van jouw nomaden, de rover verplaatsen, toegang tot bepaalde delen van het bord. Het spel is afgelopen zodra een speler tien of meer winstpunten heeft verzameld.

Opmars van de Mensheid is ontworpen door Klaus en Benjamin Teuber en geïllustreerd door Quentin Regnes. Het spel is geschikt voor 3-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 90-120 minuten.

Dit spel biedt een geslaagde en sfeervolle bewerking van het bekende spelsysteem, dat ook nu een goede mix van communicatie, interactie, geluk en planning levert. Het verdwijnen van de wegen is wat mij betreft een grote verbetering. De spelers hebben meer vrijheid en lopen niet de kans door botte pech volledig ingesloten te raken. Daarnaast heeft dit spel deels het karakter van een race, zowel naar de belangrijke ontdekkingsfiches als naar de bonussen aan het einde van de ontwikkelingssporen. Dit is een leuk spelelement, dat een nieuwe smaak aan het bekende recept toevoegt.

Meer informatie: