Amigo Spiele najaar 2022

Bij Armadillo krijgt iedere speler tien handkaarten (waarde 1-20) en twee chips. De actieve speler kiest en gooit een of meer dobbelstenen. Er zijn in totaal zes dobbelstenen, met verschillende kleuren en cijfercombinaties. Na de worp worden de cijfers opgeteld. Iedereen mag vervolgens één kaart afleggen met de waarde van de worp. Je kunt deze waarde aanpassen door chips af te geven. Kun je geen kaart afleggen, dan krijg je een chip. Door vier chips af te geven mag je zelfs een kaart afleggen zonder naar de waarde te kijken. Degene die als eerste zijn handkaarten kwijt is, wint de ronde. De andere spelers krijgen één minpunt voor elke handkaart. Na drie rondes is de winnaar bekend.

Armadillo is ontworpen door Rudi Biber en geïllustreerd door Marek Blaha. Het spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 20 minuten. [INFO]

Bohnanza – Das Würfelspiel is een nieuwe editie van het Boonanza dobbelspel uit 2012. Deze versie heeft een nieuwe cover en dobbelstenen, opgepoetste spelregels en nieuwe kaarten. Iedere speler heeft twee oogstkaarten, waarop allerlei combinaties van bonen zijn afgebeeld. Naarmate deze combinaties worden gedobbeld, stijgt de waarde van een oogstkaartje. Uiteindelijk lever je het oogstkaartje in voor 1-4 munten en pak je een vervangende oogstkaart. Er zijn zeven dobbelstenen in twee kleuren, waarop allerlei bonensoorten voorkomen. Je kunt meerdere keren gooien, maar moet telkens minimaal één steen reserveren. Je hoeft jouw combinaties niet alleen zelf te dobbelen, je kunt ook profiteren van de worpen van jouw medespelers. Je moet dus ook in hun beurten goed opletten.

Dit dobbelspel is ontworpen door Uwe Rosenberg en geïllustreerd door Björn Pertoft. Het spel is geschikt voor 2-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. 999 Games heeft al een Nederlandstalige editie aangekondigd. [INFO]

Saboteur – The Lost Mines is een zelfstandig speelbaar vervolg op het kaartspel Saboteur. Twee dwergenteams nemen het tegen elkaar op in de zoektocht naar de uitgang van een ingestorte grot. De teamleden krijgen elk een spelfiguur en een clankaart, die bepaalt of je een trouw clanlid bent of als verrader voor de tegenstander werkt. Je speelt beurtelings een handkaart en beweegt jouw dwerg. Met de kaarten kun je nieuwe routes bouwen, jezelf versterken, monsters uitspelen om andere dwergen te hinderen en uitvogelen waar de uitgang is. Wanneer je de grot verlaat, wordt jouw ware identiteit bekend. Het spel is voorbij wanneer alle leden van een clan de grot hebben verlaten. De clan met het meeste goud wint het spel.

Saboteur – The Lost Mines is ontworpen door Frederic Moyersoen en geïllustreerd door Alexander Jung. Het spel is geschikt voor 2-8 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 45 minuten. 999 Games heeft al een Nederlandstalige editie aangekondigd. [INFO]

Bij Sauscharf krijgt iedere speler afhankelijk van de moeilijkheidsgraad 8-10 handkaarten. Met de overige kaarten wordt het kaartaanbod gevuld, waarbij tot drie kaarten met dezelfde waarde dakpansgewijs worden neergelegd. Het spel kent twee fases. In de eerste fase verzamelen de spelers pepers uit het aanbod. Wie de hoogste combinatie van gelijke kaarten speelt, mag als eerste kiezen. Deze pepers leg je op jouw eigen stapel. Het aanbod wordt aangevuld wanneer het is verbruikt. De tweede fase start wanneer niemand handkaarten heeft. De spelers nemen de pepers van hun stapel op de hand. Nu wordt een extra aanbod met sausrecepten op tafel gelegd. Vanaf nu mag je elke ronde pepers blijven verzamelen, maar in plaats daarvan kun je met een combinatie van gelijke pepers een hete saus bereiden. Aan het einde krijg je pluspunten voor je sauzen en minpunten voor resterende handkaarten.

Sauscharf is ontworpen door Wolfgang Kramer en Christian Stöhr en geïllustreerd door Jan Bintakis. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. [INFO]

Bij Unsolved – Der Jagd-Unfall lossen de spelers in drie hoofdstukken een misdaad op aan de hand van kaarten met afbeeldingen (dertig basiskaarten en zes specifieke kaarten voor elk van de drie hoofdstukken). Elke ronde trekken en bekijken de rechercheurs een kaart. Deze geven ze door aan de volgende speler. Nadat ze alle kaarten hebben gezien, wordt besproken welke kaart ze open in het midden leggen. In totaal worden twaalf kaarten in het midden gespeeld. Aan het einde van het hoofdstuk proberen de spelers via een reconstructie vijf vragen te beantwoorden (wie is de dader, wat is het moordwapen enzovoort). Elk goed antwoord levert twee punten op, elk fout antwoord één minpunt.

Unsolved – Der Jagd-Unfall is ontworpen door Frederic Moyersoen en geïllustreerd door Michael Menzel. Het spel is geschikt voor 1–6 spelers vanaf zestien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 45 minuten per hoofdstuk. [INFO]

Amigo viert de vijfentwintigste verjaardag van het kaartspel Wizard met een nieuwe luxe uitvoering. De illustraties op de kaarten zijn vernieuwd, met metalen munten kun je de biedingen beter volgen. Inhoudelijk is deze verrukkelijke Boerenbridgevariant gelijk gebleven. Het spelmateriaal bestaat uit vier sets kaarten in verschillende kleuren, genummerd van 1 tot en met 13. Er zijn twee soorten jokers: vier tovenaars en vier narren. Elke ronde start met het bepalen van de troefkleur, waarna het bieden begint. Het spelen van kaarten en het nemen van slagen gebeurt op de bekende manier: uitkomen, kleur bekennen of eventueel een troef uitspelen, de hoogste krijgt de slag. Een nar of een tovenaar mag altijd worden gespeeld, ook al kun je kleur bekennen. De tovenaar is de hoogste kaart in het spel. Met een nar kun je slagen duiken, wat prettig is wanneer je de door jou geboden slagen al hebt gehaald. Je krijgt pluspunten wanneer je de geboden slagen haalt en minpunten wanneer je ernaast zit.

Wizard Deluxe is ontworpen door Ken Fisher en geïllustreerd door Franz Vohwinkel. Het spel is geschikt voor 3-6 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 45 minuten. [INFO]

Bij Würfelhelden start je met drie witte dobbelstenen, waarop 1-3 zwaarden, twee keer één munt en één gele dobbelsteen zijn afgebeeld. Met de zwaarden probeer je een schurktegel te vangen, die goed is voor een premie van 5-15 geld. Jouw bij de schurk ingezette zwaarden blijven liggen tot een medespeler er meer weet te dobbelen. Liggen jouw zwaarden er nog aan het begin van jouw beurt, dan win jij de schurktegel. Het gele dobbelsteensymbool levert je een extra gele steen op. Op deze stenen kun je met het rode dobbelsteensymbool rode stenen verdienen. De sterkere rode en gele stenen raak je weer kwijt wanneer je de ‘X’ dobbelt. Muntsymbolen zijn goed voor geld, dat wordt verdubbeld wanneer je deze worp geen zwaarden gooit. Wanneer de laatste schurktegel is gewonnen, tellen de spelers hun tegels en munten. De hoogste som is de winnaar. Ik heb dit spel al gespeeld. Würfelhelden biedt door het duelkarakter vlot en luchtig vermaak, maar wel met een forse geluksfactor.

Würfelhelden is ontworpen door Richard Garfield en geïllustreerd door Dann May. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. [INFO]