Witchstone bij 999 Games

999 Games heeft deze week zijn Nederlandstalige editie van het bordspel Witchstone uitgebracht. Dit ontwerp van Reiner Knizia en Martino Chiacchiera speelt zich af in een setting met tovenaars en heksen, die zich rond een magische steen verzamelen. Vanuit hun omliggende torens creëren ze in hun toverketels hun toverspreuken, bouwen ze een netwerk van magische energie, sturen ze hun heksen op pad, maken ze gebruik van het pentagram en de toverstaf en houden ze op weg naar de winst de voorspellingen in de gaten. Je probeert in elf rondes de meeste punten te verzamelen.

Jouw toverketel is jouw actiemotor. Daar zijn zes actiesymbolen afgedrukt, waar je zeszijdige actiefiches naast mag leggen. Op elk actiefiche staan twee actiesymbolen, die je in een volgorde naar keuze uitvoert. Wanneer jouw actiefiches groepen met hetzelfde symbool vormen, mag je deze actiesoort meerdere keren uitvoeren. Met de energieactie mag je verbindingen op het centrale bord leggen. Deze zijn goed voor winstpunten en geven je de mogelijkheid later jouw heksen in te zetten op verbonden velden. Met de heksactie kun je een heks uit de voorraad naast jouw toren plaatsen, of een actieve heks vanaf jouw torens naar een verbonden locatie verplaatsen. Dit levert je sowieso twee punten op. De eerste heks op elke locatie krijgt ook nog een magiechip (goed voor een extra actie of winstpunten). Met de pentagramactie beweeg je over het pentagram. Afhankelijk van het veld krijg je niets, een uil (3-7 punten) of een speciaal actiefiche om het actiepotentieel van jouw ketel te pimpen. Met de kristalactie verplaats je een kristalfiche in jouw ketel. Verlaat deze hierdoor de ketel krijg je een magiechip of extra acties. Met de toverstafactie ga je voorwaarts op de toverstaf. Afhankelijk van het veld krijg je niets, een of meer bonusacties of winstpunten. Met de schriftrolactie krijg je een schriftrol uit het aanbod. Hoe groter je actiegroep, des te groter je keuze. Er zijn twee soorten: met een spreukversterker vergroot je het potentieel van een actie, een voorspelling is een opdrachtkaartje waarmee je aan het einde van het spel extra punten verdient wanneer je aan de voorwaarden voldoet.

Na elf rondes is het spel voorbij en worden nog punten toegekend voor verzamelde uilen, magiechips en schriftrollen. Witchstone is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 60-90 minuten.

Eerste indruk: dit spel is overgoten met een vette fantasysaus, iets waar ik op de speeltafel in het algemeen gemakkelijk op afknap. Maar wanneer je er doorheen prikt, vind je een geslaagde, frisse actiemotor, waarmee je jouw actiepotentieel op een leuke manier kunt versterken. Met een overzichtelijke puntensalade jaag je vervolgens op de winst. Je kunt verschillende strategieën combineren, wat ook wel nodig is omdat je actietegels in een willekeurige volgorde tot je komen. Warm aanbevolen!

Meer informatie: