Spiel 2021: persconferentie

Vanmorgen heb ik de digitale persconferentie van Spiel 2021 bijgewoond. Deze was een week eerder dan normaal, wat alles te maken had met de beperkingen waarmee de beurs deze jaargang moet dealen. Voor volgend jaar hoop ik op een persconferentie op de beurs zelf, inclusief het traditionele romige soepje vooraf.

Organisator Dominique Metzler begon met een terugblik op het afgelopen jaar. Vorig jaar wist men in drie maanden een digitale beurs uit de grond te stampen. Dit jaar is in een vroeg stadium bewust gekozen voor een fysieke beurs. Volgende week gaat het echt door. De organisatoren zijn dolblij dat ze weer een internationale beurs kunnen houden.

Inmiddels staat de teller van Spiel 2021 op 600 exposanten uit 42 landen, waarvan 63% afkomstig uit landen buiten Duitsland. Zij zullen volgende week meer dan 1000 nieuwe titels presenteren.

De online voorverkoop van Spiel 2021 kwam goed op gang (de technische hobbel bij de aftrap vergeten we gemakshalve), liep daarna wat terug en trekt nu weer goed aan (in het kielzog van de actieve promotie in de regio). Dominique durft in dit bijzondere jaar geen voorspelling te doen over het bezoekersaantal.

Dominique ging in vogelvlucht over het hygiëneconcept van de beurs: online voorverkoop op naam, toegang op basis van 3G, verbrede gangen, op topcapaciteit draaiende ventilatie, volop desinfectiemiddelen en de draagplicht van medische mondkapjes.

Een beurs onder deze omstandigheden is sowieso een grote uitdaging, bijvoorbeeld voor Russische uitgevers. Rusland is nog steeds een hoog-risico-gebied. Russen zijn gevaccineerd met Sputnik, wat niet in de EU wordt geaccepteerd. Alleen zakenreizen van max. vijf dagen zijn mogelijk, met een lading papierwerk, controles en onzekerheden eromheen. In vijf dagen een beurs voorbereiden en bijwonen vraagt om creativiteit (zoals werken met twee verschillende teams).

Vervolgens werden enkele trends van Spiel ’21 uitgelicht. Je kunt deze beurs rekenen op heel veel communicatie- en raadselspellen (waaronder de populaire escape- en crimespellen). Solospellen en solovarianten zijn sterk in opkomst. De flip/roll & write spellen zijn nog steeds populair.

Tijdens de persconferentie was er ook aandacht voor de spellenprijzen die op deze beurs worden uitgereikt, de Deutsche SpielePreis en innoSPIEL. De winnaars van eerstgenoemde, DIE VERLORENEN RUINEN VON ARNAK en  DODO – RETTET DAS WACKEL-EI! zijn medio september al bekendgemaakt. Hierover heb ik uiteraard bericht. De winnaar van de innoSPIEL ’21 werd tijdens de persconferentie onthuld: GHOST ADVENTURE van Wlad Watine, uitgegeven door Pegasus Spiele. Dit spel valt op door de innovatieve manier waarop een draaitol is verwerkt.

Ook dit jaar is er een SPIEL.digital, nu als virtuele bonus naast de fysieke beurs. Meerdere uitgevers pakken hier groots uit, anderen beperken zich tot de basis, omdat de fysieke beurs veel aandacht vergt. Op dit platform wordt dit jaar ook de Educators Day georganiseerd, een evenement over spellen en onderwijs.

Tegen het einde van de persconferentie kreeg Herman Hutter het woord. Hij is de voorzitter van de Spieleverlage e.V., de branchevereniging van speluitgevers.

Na zes jaren groei van gemiddeld 10%, groeide de spellen- en puzzelmarkt vorig jaar met maar liefst 21%. Dit had natuurlijk alles te maken met de bijzondere omstandigheden van covid-19, waarbij vermaak in de veilige thuisomgeving werd gezocht. In de eerste acht maanden van dit jaar is de Duitse spellen- en puzzelmarkt met 14% gestegen. Belangrijke stijgers zijn de spellen voor volwassenen en de escape- en crimespellen. Hij noemde verder dat de tweepersoons- en solospellen in opkomst zijn.

Niet alles is rozengeur en maneschijn. Fysieke winkels zijn vorig jaar getroffen door de lockdown. De branche heeft dit jaar last van de explosief toegenomen containerkosten en -schaarste en van de grote prijsstijgingen voor papier, karton en energie. Desondanks zijn de winkelprijzen min of meer gelijk gebleven, maar op termijn gaat de consument dit voelen. Uiteraard kijken de uitgevers naar productiemogelijkheden in Europa, maar de capaciteit is in deze contreien nog beperkt. Ik weet toevallig dat Duitse uitgevers de weg naar de Nederlandse Spellenfabriek hebben gevonden.

Spiel geeft het startschot voor het kerstseizoen, waarin normaal 40-50% van de jaaromzet van de branche wordt gerealiseerd.

Na deze persconferentie ga ik weer over tot de orde van de dag, met nieuwsberichten over de beurs en de nieuwe releases. Volgende week vrijdag ga ik met mijn trouwe bondgenoot Bob één dag naar de beurs, om daarna in de vriendenkring nieuwe spellen te testen. Ik heb zelfs al een stapel ‘Spielreleases’ in huis.

Meer informatie: