Riftforce, toveren voor twee

White Goblin Games heeft een paar weken geleden het tweepersoonsspel Riftforce uitgebracht. Ik was er tot voor kort nog niet aan toegekomen. Na de eerste potjes is het spel me zo goed bevallen, dat ik er graag dit nieuwsberichtje aan wijd. Het spelmateriaal bestaat uit 110 speelkaarten. Met vijf locatiekaarten vorm je de locaties waar de spelers tijdens het spel hun kaarten afleggen, twee scorekaarten vormen het scorespoor en drie overzichtskaartjes leggen de acties uit. De resterende 100 kaarten zijn verdeeld over tien gildes. Elk gilde heeft één magiër, waarop de gilde-actie wordt uitgelegd, en negen elementkaarten (waarde 5-7), waarmee je het spel speelt. Ten slotte zijn er fiches, waarmee je de score bijhoudt, de startspeler markeert en schadepunten uitdeelt.

Aan het begin wordt één magiër verwijderd, krijgt iedere speler één gedekte magiër, draften ze er drie bij en wordt de overgebleven magiër verwijderd. De spelers leggen hun vier magiërs naast het speelveld. Met de bijbehorende zesendertig elementkaarten vormen ze hun deck en trekken daarna een starthand van zeven kaarten. De tweede speler legt de bovenste kaart van zijn stapel open naast een van de vijf locaties.

De actieve speler heeft de keuze uit drie acties. 1) Speel 1-3 handkaarten met dezelfde kleur of waarde naast dezelfde of verschillende aangrenzende locaties.  2) Leg één handkaart af en activeer maximaal drie eerder uitgespeelde kaarten met dezelfde kleur of waarde. Het geactiveerde effect wordt uitgelegd op de magiër van het desbetreffende gilde. Hiermee deel je schade uit aan de elementkaarten van de vijand, soms aangevuld met een verplaatsing van de kaart. Met één van de gildes kun je zelfs schade verwijderen. Wanneer een kaart evenveel of meer schade dan zijn waarde oploopt, is de kaart vernietigd. Dit levert de aanvaller één winstpunt op. 3) Wanneer jij minder dan zeven handkaarten hebt, krijg je één winstpunt voor elke locatie waar alleen jij kaarten hebt liggen en vul jij jouw hand aan tot zeven kaarten.

Het einde van het spel wordt geactiveerd wanneer een speler twaalf winstpunten heeft verzameld. Na een eventuele gelijkmakende beurt wint de speler met de meeste punten.

Riftforce is een ontwerp van Carlo Bortolini. Het spel is geschikt voor twee spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten.

Na de eerste potjes is Riftforce mij goed bevallen. Het is een leuk duel, waarbij jij jouw kaarthand en jouw acties moet managen en je niet mag suffen wanneer de magiërs worden verdeeld. De speelkaarten zijn prachtig geïllustreerd. Ik vind het daarom opmerkelijk en jammer dat ze zo’n onaantrekkelijke cover hebben gemaakt.

Volgens het regelboekje heeft de uitgever gebruikgemaakt van een ‘adviseur culturele gevoeligheid’. Dit is opmerkelijk voor een onschuldig spelletje met een generiek fantasiesausje. Wie weet, heeft de adviseur de uitgever ervan weerhouden om de in dit genre bekende rondborstige strijdsters in bikini-harnasjes te gebruiken. Zo ja, zou dat mooi zijn. Nu ook nog even kijken naar de culturele gevoeligheid van de firmanaam?

Meer informatie: