Beursverslag SPIEL.digital

HeidelBÄR Games, Czech Games Edition en Horrible Guild maakten tijdens SPIEL.digital ook gebruik van de 3D-speelwereld die was ontwikkeld voor hun virtuele spellenconventie Castle TriCon. De uitgevers werkten samen met Confer-O-Matic en TableTopia, waardoor de bezoekers met hun digitale avatar deze speelwereld konden verkennen  en de nieuwe spellen konden spelen. De in de conventiesoftware beschikbare audio en video maakte interactie met je medespelers mogelijk. Horrible Guild demonstreerde de nieuwe releases Unicorn Fever en Vampire: The Masquerade – Vendetta. HeidelBÄR Games had de kaartspellen Coyote en Anansi, waarvan de laatste hoog op mijn verlanglijst staat. CGE presenteerde het solitaire spel Under Falling Skies en de razend populaire deck builder Lost Ruins of Arnak. Van laatstgenoemde had ik een review copy aangevraagd (iets wat ik tegenwoordig nauwelijks doe), maar door een misverstand ontving ik tijdens de beurs Under Falling Skies. Geluk bij een ongeluk, voor Falling Skies krijg ik zonder moeite een covid-19-veilige spelgroep bij elkaar. Lost Ruins of Arnak staat nu met stip bovenaan mijn verlanglijstje.

Ook Amigo had zich voorbereid op de digitale beurs. Er waren veel leuke video’s met informatie over de nieuwe spellen, zoals trailers, regeluitleg en interviews met auteurs. Ik had daar wel wat meer speeltafels verwacht. Op de Amigo website vond ik verder enkele downloadbare goodies voor deze beurs.

Een Amerikaanse uitgever als Alderac had meerdere mooie nieuwe releases, maar beperkte zijn aanwezigheid op SPIEL.digital tot een handvol covers en verkooplinks. Gezien het wereldwijde bereik van deze beurs had ik meer van deze Engelstalige speler verwacht. Ik pik het nieuwe spel Calico van de week in Amersfoort op.

Een middelgrote Amerikaan als Bezier Games pakte daarentegen wel uit, met virtuele speeltafels, video’s en een paar aanbiedingen. Whistle Mountain was hier de populaire titel; worker placement met zeppelins en een stijgend waterpeil.

Bij Blue Orange ging de aandacht vooral uit naar Meeple Land. Deze uitgever gebruikte een mij onbekende tool voor de speeltafels (“stories gaming”), waardoor ik me niet in het spel heb verdiept.

Queen Games heb ik gemakshalve genegeerd. Ondanks mijn jarenlange prettige persoonlijke contact met de aimabele en charmante eigenaar, lukt het maar niet om op de persverzendlijst van deze uitgever te komen. Ik wacht maar af tot er iets met Nederlandstalige spelregels via HOT Games in distributie komt, dan is het vroeg genoeg om er aandacht aan te besteden.

Hans im Glück gooide hoge ogen met het coöperatieve spel Paleo, dat volgende week ook door 999 Games wordt uitgebracht. Je kon het spel op meerdere virtuele tafels spelen. Deze uitgever had verder een paar promo’s, mini-uitbreidingen en landkaarten voor Carcassonne, die je via de webshop van de uitgever kunt bemachtigen.

Bij Zoch lag o.a. het spel Flotter Otter van de Nederlandse spelauteur Daan Kreek op de virtuele speeltafel. Hij verzorgde zelf een deel van deze speldemo’s. Het is leuk om met de bedenker een spel te kunnen spelen, maar ik kreeg de indruk dat het de eerste dagen niet stormliep. Daan is daarnaast erg druk met een nieuw quizspel voor het kerstpakkettenseizoen, dat daarna ongetwijfeld ook in de winkels zal verschijnen.

Vlak na de start van de beurs sprak ik via Discord met Michiel de Wit van de Nederlandse uitgever Gam’inBIZ. Je kent hem wellicht als de auteur van het kaartspel Rollecate, waarvan afgelopen week een nieuwe Nederlandstalige editie is uitgegeven door HOT Games. Gam’inBIZ had voor SPIEL.digital een setje speelkaarten uitgebracht met afbeeldingen van beursreleases. Hierdoor kon je toch iets fysieks van de in je handen hebben. Op de beurs presenteerde hij de Nederlandstalige edities van twee spelletjes die zijn geïllustreerd door de Nederlander Kristiaan der Nederlanden. Naast de spelinhoudelijke kwaliteit was dit voor Michiel reden om deze spellen naar Nederland te halen. Wild Cards is al verkrijgbaar, CuBirds wordt in december verwacht.

Ik spreek geen woord Portugees, maar was onder de indruk van de Braziliaanse aanwezigheid op de beurs. Blogger, vloggers en andere speelse actievelingen vulden daar een paviljoen met tientallen uitingen van Braziliaans speelplezier. Ook vanuit andere taalgebieden, bijvoorbeeld Frans, Spaans en Russisch, werd er vrolijk op los gestreamd. Vanuit het Nederlandse taalgebied kon ik geen streams en dergelijke ontdekken. De moderatoren van Bordspelmania hadden wel hun best gedaan door veel links naar leuke informatie op en over SPIEL.digital te verstrekken, maar bij de gebruikers leek het niet erg te leven. De dominante cultuur onder Nederlandstalige gebruikers van forums en Facebookgroepen lijkt sowieso meer op klagen en verongelijkt doen, dan op het delen en aanjagen van speelplezier. De mannen van het Ludieke Gezelschap hadden een speciale aflevering gemaakt, waarin ze gezellig en informatief keuvelden over nieuwe spellen. Dit was overigens hun 99ste aflevering (in twee delen), ik ben benieuwd wat nummer 100 gaat brengen.

Een mooi voorbeeld van het diverse en inclusieve aanbod was de Nigeriaanse uitgever NIBCARD Games, die niet alleen verantwoordelijk is voor een catalogus met 28 spellen, maar in eigen land ook een jaarlijkse spellenconventie en een bordspelcafé uit de grond heeft gestampt. Een opvallende titel was Village War, een kaartgestuurd spel over de geschiedenis, folklore en legenden van de Igbo-stam. Bij het spel zit achtergrondinformatie met foto’s, via een link kun je zelfs een bijpassend krijgslied beluisteren.

Voor de officiële Duitstalige livestream had een groepje deskundige spelliefhebbers zichzelf – na vooraf op covid-19 te zijn getest – afgezonderd in een Spielbubble, om ons tijdens de beurs te voorzien van gesprekken, presentaties, en demonstraties van een wagonlading nieuw spellen. De vrouwelijke deelnemer moest hiervoor zelfs de veertiende verjaardag van haar zoon op afstand meemaken. Dit noem ik hart voor de ludieke zaak. Grappig genoeg was dit haar eerste ‘aanwezigheid’ op Spiel, omdat zij in voorgaande jaren door andere verplichtingen (waaronder de jarige junior) steeds van de beursvloer werd gehouden. Ik heb op verschillende beursdagen meerdere uurtjes met veel plezier naar deze stream gekeken. De ontspannen sfeer, de heldere speluitleg, de leuke quiz, de hoge kwaliteit en het vlotte tempo bevielen mij zeer goed. Gezien het internationale karakter van dit evenement zou ik als organisator in de toekomst ook Engelstalige livestreams willen gaan uitzenden. Misschien iets voor een “nachtploeg” in de Engelse taal?

De Duitse tijdschrift Fairplay organiseerde een speciale editie van zijn populaire Scoutactie, waarbij deelnemers spellen konden aanbevelen. Ze publiceerden tijdens de beurs regelmatig een hitlijstje, waarmee de bezoekers werden geattendeerd op populaire spellen. De SPIEL.digital website bood zelf  de mogelijkheid om hartjes uit te delen. Dit was volgens mij vooral bedoeld om uitgevers een hart onder de riem te steken, maar hier zou je ook een ranglijst van kunnen maken. Een slimmerik op Bordspelmania had dit in de gaten en maakte tijdens de beurs een hartenhitlijst. Wanneer je beide invalshoeken combineerde, kwamen spellen als Lost Ruins of Arnak, Paleo, Anno 1800, Bonfire, MicroMacro: Crime City en The Castles of Tuscany naar boven. Ik heb van dit illustere gezelschap nog niets in huis, maar ik verwacht dat ik de eerste drie snel zal aanschaffen.

Ten slotte

De organisator heeft in vijf maanden tijd een indrukwekkende prestatie geleverd. Deze virtuele beurs was een mooi vehikel voor de presentatie van najaarsreleases (al waren het in werkelijkheid heel veel minder dan het opgeklopte Neuheitengetal deed vermoeden). Hierdoor konden uitgevers, auteurs en spelers op een alternatieve manier samenkomen, met de spellen als stralend middelpunt. De kern van Spiel, een samenkomst van de internationale spellengemeenschap, werd op zijn minst geraakt. Natuurlijk was het voor een analoog georiënteerde ouwe rot als ik even wennen aan nieuwe vormen van interactie, maar dat begon gaandeweg steeds beter te lopen. Maar ik heb wel geleerd dat ik het spelen in fysiek gezelschap zo leuk vind, dat de virtuele speeltafels van Tabletopia niet of nauwelijks aan mij zijn besteed.

Het team achter SPIEL.digital werkte tijdens de beurs achter de schermen aan nuttige verbeteringen. Zo werd de zoekmogelijkheid voor acties en events gaandeweg voorzien van een filter voor de relevante periode, waardoor je gemakkelijker vooruit kon blikken naar al het leuks wat in aantocht was. Dit was een grote verbetering voor deze tijdgevoelige categorie. Ik zag ook een paar linkmichels die de startdatum van hun event op een paar maanden voor de beurs hadden gezet, kennelijk om steeds bovenaan de lijst te komen. Iets wat je een volgende keer de kop moet indrukken, lijkt me. Ik had het prettig gevonden wanneer ik op de uitgeverslijst reeds bezochte stands had kunnen wegfilteren. Idem voor het wegfilteren van spelsoorten waarnaar ik niet op zoek was. Gebruiksvriendelijke en slimme mogelijkheden voor zoeken, filteren en sorteren zijn sowieso cruciaal voor zo’n enorme online happening.

Voor het vinden van spellen en uitgevers waren de themawerelden op zich een geslaagd concept. Het uitlichten van populaire stands was een leuke variant op de hot spots van een fysieke editie. Maar ik denk dat het handig is om iets te verzinnen waardoor ook de kleine stands uit het achterland wat beter worden uitgelicht. Bijvoorbeeld via een systeem om vrije speeltafels (waar een uitlegger met een druk op de knop heeft aangegeven dat hij/zij klaarstaat om je op weg te helpen) op een centrale plaats uit te lichten. Dit komt zelfs een beetje in de buurt van het “kijk, daar is plek, snel aanschuiven” wat we van de fysieke beurs kennen. Een onlinevariant op de uitgeversrally van BSM is ook een manier om bezoekers naar het achterland te lokken, of – om in de SF-sfeer te blijven – een warpgate met een soort standroulette, die je naar nieuwe uithoeken van dit speelse universum slingert.

SPIEL.digital is voor mij geen vervanger van mijn dierbare fysieke evenement, maar dient zich wel aan als een versterking van toekomstige beurzen. Dit biedt spelers, voor wie de fysieke reis naar Duitsland te ver en/of te duur is, de kans om mee te doen via de virtuele schil. Dit geeft de uitgevers meer exposure voor hun nieuwe spellen. De beurs kan zich vergroten door koppelingen met fysieke evenementen in andere windstreken. En ten slotte zou je met een app de beleving op de beursvloer kunnen ondersteunen. Er zijn genoeg kansen om Spiel met dit online format te versterken. Ik kijk uit naar het moment dat ik weer kan afreizen naar Essen, voor het jaarlijkse uitje dat mij meer dan dertig jaar plezier heeft bezorgd, naar de ontmoeting met dierbare speelse vrienden en bekenden uit binnen- en buitenland.

Tot dan luidt de boodschap: liebe Dominique und Max, vielen Dank für ihre hervorragende Leistung mit Spiel.digital. Ich freue mich sehr auf die nächste Spieltage in Essen (in die Messehallen, aber mit digitale Erweiterungen).

P.S. je kunt de statische content tot het einde van het jaar bekijken op de SPIEL.digital website.

Pagina's: 1 2