Nominaties innoSPIEL 2020

De innoSPIEL is een spellenprijs die innovatie in het zonnetje zet. Deze spellenprijs is in 2017 in het leven geroepen door het Friedhelm Merz Verlag, organisator van de toonaangevende internationale spellenbeurs Spiel, en door de stad Essen. De vakjury heeft voor de verkiezing van dit jaar drie genomineerden geselecteerd. De winnaar wordt tijdens het online spellenevenement SPIELdigital bekendgemaakt. SPIELdigital wordt gehouden van 22 t/m 25 oktober 2020.

De drie genomineerden voor de innoSPIEL 2020:

PALM ISLAND – DIE INSEL TO GO, ontworpen door Jon Mietling, uitgegeven door Kosmos


Een verkorte weergave van de motivering van de jury: de subtitel levert wat hij belooft, dit spel kun je daadwerkelijk “to go” op een klein oppervlak spelen. Uit slechts zeventien kaarten ontstaat een eiland. De kaarten zijn wonderbaarlijk multifunctioneel. Je kunt ze opwaarderen; door de slim ontworpen voor- en achterkant hebben ze vier niveaus. Het bekende deck building mechanisme krijgt door het draaien en keren een innovatieve opfrisbeurt.

ROOT, ontworpen door Cole Wehrle, uitgegeven door Leder Games/Quality Beast


Een verkorte weergave van de motivering van de jury: ROOT is meer dan een asymmetrisch spel, het brengt eigenlijk verschillende spellen samen op hetzelfde bord. ROOT is meer dan een strategisch spel, het is tegelijkertijd een meerderhedenspel, een eurogame, een handelsspel en een deck building spel. Elke rol heeft zijn eigen regels en speelt compleet anders, maar alle mechanismen zijn toch nagenoeg perfect met elkaar verweven. Deze combinatie van volledig verschillende speelwijzen, een harmonisch geheel en een perfect speelgevoel hebben we op de speeltafel nog niet eerder gezien.

TEAM3, ontworpen door Matt Fantastic en Alex Cutler, uitgegeven door Abacusspiele


Een verkorte weergave van de motivering van de jury: door TEAM3 wordt teambuilding aan de speeltafel opnieuw uitgevonden. Het basisidee is zo simpel, dat je je afvraagt waarom niemand dit eerder heeft bedacht. De drie teamleden moeten binnen de communicatieve beperkingen een gezamenlijke taal zien te vinden, die ook zonder het gesproken woord moet functioneren.

Meer informatie: