Spelen met tijd in Pendulum

Stonemaier Games heeft vanmiddag het nieuwe grote bordspel Pendulum aangekondigd, even later gevolgd door de bevestiging van de Nederlandstalige editie door 999 Games. De Engelstalige editie gaat begin augustus in de voorverkoop en wordt later die maand uitgeleverd. Over de Nederlandse releasedatum heeft 999 Games zoals gebruikelijk niets concreets te melden.

Pendulum is een asymmetrisch worker placement spel, waarin de echte tijd een belangrijke grondstof is. Het spel kent geen beurten, de spelers voeren hun handelingen in real time uit. Je gebruikt de grondstof tijd bij het gelijktijdig kiezen van de verschillende actiesoorten. Je zoekt daarbij een goede balans met de tijd die je besteed aan het plannen. Voorgaande globale beschrijving doet zandlopers als speelstukken vermoeden. Je verzamelt grondstoffen, breidt jouw rijk uit en ontwikkelt op vier verschillende sporen: macht, prestige, populariteit en legendarische prestaties. Je wint het spel niet op snelheid, maar door een goedlopende motor en een effectieve investering van jouw kostbare tijd.

De komende weken zal Stonemaier Games meer informatie over het spel verstrekken. Ik weet op basis van de huidige informatie nog niet of dit een spel voor mij is. Bij voorbaat loop ik niet warm voor de combinatie van real time, worker placement en engine building. Verder hoop ik dat Stonemaier deze keer de fatsoenlijke regeluitleg niet ondergeschikt maakt aan de omvang van het regelboek. Dat was een bron van ergernis bij de voorganger Tapestry.

Pendulum is ontworpen door Travis Jones en geïllustreerd door Robert Leask. Het spel is geschikt voor 1-5 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 60-90 minuten.

Meer informatie: