De Taveernen van de Oude Stad

999 Games kwam in de nazomer van 2019 met De Taveernen van de Oude Stad. Dit is een bordspel van de Duitse spelauteur Wolfgang Warsch, die we in Nederland kennen van de dobbelhit Clever en de Speelgoed van het Jaar winnaar De Kwakzalvers van Kakelenburg. In deze mengelmoes van deck building, drafting en worker placement speel je de uitbater van een herberg. Jouw etablissement bestaat uit een tableau van losse onderdelen, die je in de loop van het spel kunt opwaarderen. Jouw herberg bestaat bij de start uit drie tafels, waaraan jij jouw gasten ontvangt, en een handvol actievelden en opslagruimtes. Jouw startdeck bestaat uit een aantal gasten met een bescheiden omzetpotentieel, een paar werknemers en één extra tafel.

Aan het begin van elke ronde trekken de spelers net zolang kaarten van hun deck totdat ze alle tafels met gasten hebben bezet. Daarbij hoop je voor die tijd een paar leuke personeelsleden uit je deck te toveren. Bijvoorbeeld een serveerster die jou deze ronde een extra dobbelsteen in jouw eigen kleur oplevert, een bierleverancier die de bieropbrengst verhoogt of een bordenwasser waarmee je een dobbelworp met +1 kunt verhogen.

Vervolgens gooit iedereen vier witte dobbelstenen, waarvan je er één kiest en de rest doorgeeft. Na een paar rondjes draften heb je vier witte stenen (en via jouw serveersters 1-3 extra stenen in je eigen kleur), die je vervolgens inzet op de verschillende actievelden. Je mag niet alle stenen overal neerleggen, de acties geven aan welke worpen je waar mag leggen. Met jouw stenen produceer je voornamelijk bier en geld. Met bier werf je nieuwe gastkaarten (max. één per ronde, goed voor een paar winstpunten en sommige ook voor een eenmalige bonus), met geld koop je nieuwe personeelskaarten of opwaarderingen van jouw kroeg. Een opwaardering is erg interessant, bijvoorbeeld omdat dit jouw actiepotentieel versterkt met een vast personeelslid of dit het effect van een actie verbetert, en jou verder een edele oplevert (goed voor tien punten). Sommige opwaarderingen zijn duur, maar je kunt daar bijpassende personeelskaarten inleveren voor een korting. Nieuwe kaarten leg je bovenop jouw deck, zodat ze de volgende ronde meteen beschikbaar zijn. Met een andere actie zet je stapjes vooruit op een kloosterspoor, waar leuke bonussen op je wachten. Op dat spoor kun je zelfs gratis edelen bemachtigen (je weet wel, tien punten). Wanneer je erg veel bier produceert, kun je ten slotte zelfs 1-3 dorstige edelen naar jouw tent lokken.

Na acht rondes wordt de rekening vereffend en telt iedereen de punten op zijn kaarten. De speler met de meeste punten wint. Proost!

Je kunt het basisspel (“module 1”) uitbreiden met vier andere modules. Bij de tweede module verzamel je borrelfiches, waarmee je een artiest betaalt voor een bonusactie (extra geld, extra bier, een gratis opwaardering, kies een dobbelwaarde enzovoort). Bij de derde module verdien je met de laagste waarde van jouw actuele bier- of geldproductie stappen op een roemspoor. Via een bard of bepaalde gasten kun je ook stappen verdienen. Het roemspoor is goed voor tussentijdse bonussen en winstpunten bij de eindtelling. De vierde module introduceert variabele startbonussen, waarbij iedere speler zelf zijn startpositie kiest. Bij de vijfde module worden de aangeboden gastenkaarten voorzien van een fiche. Wanneer je zo’n gast werft, leg je het fiche in de bijpassende kolom van jouw gastenboek. Dit levert jou allerlei bonussen op.

Ten slotte

Een snufje deck building, een toefje drafting en een portie worker placement; dit spel lijkt op het eerste gezicht wellicht een bezopen idee, een cocktail met een ongebruikelijke mix van te veel ingrediënten. Maar na de eerste slokjes blijkt het goed te smaken en te werken. De cocktail is een elegant expertspel met een gemiddelde complexiteit, een overzichtelijk spelverloop en een aangename speelduur. Je had wellicht een gekunsteld en stroef spelverloop verwacht, maar De Taveernen speelt soepel en intuïtief. Het is prettig dat je niet onnodig lang op je medespelers hoeft te wachten, doordat de spelers bepaalde fases tegelijk spelen.

Het is een leuke uitdaging om de economische motor van jouw herberg op gang te brengen. Je streeft naar een beter deck, voor een betere spreiding van nuttige dobbelresultaten en uiteraard om jouw opbrengsten te verhogen. Het is erg prettig dat nieuwe aanwinsten bovenop je trekstapel landen, zodat je een beetje kunt sturen wat je de volgende ronde kunt doen. Het draften van de witte stenen zorgt voor enige interactie, omdat je naast het binnenhalen van voor jou gunstige stenen ook je medespelers bepaalde stenen wilt ontzeggen. Deze interactie komt met twee spelers het beste uit de verf. Verder ben je met jezelf bezig. Het basisspel draait vooral om het verzamelen van zoveel mogelijk edelen, de modules verrijken het systeem met bonussen en aanvullende scoremogelijkheden (waarbij het optimaliseren in de vijfde module wel voor een merkbaar trager spel kan zorgen).

De geluksfactor is uiteraard een dingetje bij een spel met kaarten en dobbelstenen. Met jouw stamgasten kun je echter een dramatisch slechte kaartfase herstarten, wat jou i.h.a. een kwalitatief beter gevulde herberg oplevert. De dobbelstenen zullen soms zo vervelend rollen, dat jij met een of meer onbruikbare stenen wordt opgezadeld. Vooral in de beginfase, zonder een spreiding van dobbelresultaten en de steun van de bordenwasser, kan dit frustrerend zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit risico niet in het spelsysteem is uitgesloten. Dit had gemakkelijk gekund door de flexibele actievelden (vat en/of kassa) niet te beperken tot één dobbelsteen.

De Taveernen van de Oude Stad functioneert naar behoren met alle aangegeven spelersaantallen. Ik speel het spel het liefst met twee spelers, omdat het draften van de witte stenen dan gerichte interactie oplevert.

Auteur: Wolfgang Warsch
Uitgever: 999 Games
Informatie: BGGBSMLuding
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: ong. 60 minuten