Carcassonne Safari

Het is zo langzamerhand een echte traditie dat er nieuwe varianten uitkomen van het klassieke legspel Carcassonne. Bevonden we ons eerder al in de Stille Zuidzee en in het Amazonegebied, deze keer worden we meegenomen naar de Afrikaanse savanne, met dierenpaadjes, bossen, waterpoeltjes, apenbroodbomen, rangers en natuurlijk prachtige dieren. Kortom… We gaan deze keer op safari. Net als in de andere Carcassonnespellen, trek je een tegel wanneer je aan de beurt bent. Deze leg je vervolgens aangrenzend aan een al liggende tegel, waarbij afgebeelde gebieden aan elkaar moeten passen. Daarna mag je een meeple op die tegel zetten, of een ranger verplaatsen of een waterpoel starten of uitbreiden. Tot slot handel je eventuele puntentellingen af. De punten worden deze keer niet bijgehouden door één van je meeples, maar door een olifant.

Dierenpaadjes zijn te vergelijken met de wegen uit het Carcassonne basisspel. Als een dierenpaadje is afgebouwd, volgt een puntentelling. De punten gaan naar de speler met de meeste meeples op dit paadje. In Carcassonne Safari telt niet het aantal tegels waaruit het dierenpaadje bestaat, maar het aantal verschillende diersoorten dat erover heen wandelt. Er zijn in totaal vijf soorten dieren: leeuw, giraffe, zebra, aap en olifant. Hoe meer soorten er op het paadje voorkomen, des te meer punten het oplevert. Zo levert één diersoort slechts één punt op en vijf verschillende soorten vijftien punten. Voor de bossen geldt hetzelfde. Ook hier volgt een puntentelling zodra een bos af is en bepaalt het aantal diersoorten in dat bos hoeveel punten het waard is. In een bos vliegen daarnaast ook vogels. Elke vogel in dat bos is één extra punt waard.

Wat is er echt nieuw in deze Safarivariant? Dat zijn onder andere de waterpoelen. Een waterpoel bestaat uit kwartcirkeltjes met water en een dier, die dierfiches worden genoemd. De speler die een waterpoel start, legt een dierfiche uit zijn voorraad op een al op tafel liggende tegel. Dit hoeft niet de laatst aangelegde tegel te zijn. Het dierfiche komt op een vrije savannehoek, dus niet op bos. De speler zet er een meeple op en scoort drie punten. Een waterpoel kan later worden uitgebreid. Dit kan door dezelfde speler, maar ook door andere spelers. De enige voorwaarde is dat er niet twee dezelfde dieren in één waterpoel mogen staan. Het tweede dierfiche dat wordt geplaatst, levert die speler vier punten op. Het derde dierfiche levert vijf punten op en het vierde en laatste dierfiche zes punten. Op dat moment is de waterpoel af en krijgt de eigenaar zijn meeple weer terug. Het kan overigens voorkomen dat twee spelers een waterpoel opstarten op twee tegenover elkaar liggende hoeken. Ze zetten er dan beiden een meeple op. Als de waterpoel wordt uitgebreid en deze dierfiches met elkaar worden verbonden, kan het daardoor toch voorkomen dat er twee dezelfde diersoorten in deze waterpoel staan. Dit is een uitzondering op de standaardregel.

De dierfiches hebben naast het vormen van waterpoelen nog een functie. Als er een puntentelling komt van dierenpaadjes of bossen, dan wordt het aantal diersoorten op die paadjes en in die bossen geteld. Een speler mag ervoor kiezen om één dierfiche in te leveren van een diersoort die niet voorkomt op dat paadje of in dat bos. Daardoor scoort hij meer punten, omdat hij zo één diersoort extra mag tellen. Om dierfiches te krijgen, heb je apenbroodbomen nodig. Als je een tegel met een apenbroodboom neerlegt, mag je er een meeple op leggen. Je krijgt dan meteen twee dierfiches. Dierfiches liggen altijd open voor de spelers. Net als bij een klooster in het basisspel van Carcassonne, is een apenbroodboom afgebouwd als alle acht locaties rondom belegd zijn met tegels. Op dat moment krijgt de speler zijn meeple terug en nogmaals twee dierfiches. Een apenbroodboom levert dus geen punten op, maar wel twee of vier dierfiches.

Tot slot rijden er nog twee jeeps rond van rangers. Deze staan altijd naast een al liggende tegel. Als een speler een nieuwe tegel plaatst op de plek van een ranger, dan verdringt hij de ranger en daarvoor krijgt hij drie punten. Daarnaast kan hij nog steeds een meeple plaatsen of een dierfiche voor een waterpoel en zo eventueel nog meer punten scoren. De ranger mag hij aan het einde van zijn beurt op een nieuwe plek neerzetten. Een ranger mag ook verplaatst worden zonder dat een speler hem met een tegel verdringt. In dat geval is het in plaats van het plaatsen van een meeple of dierfiche voor een waterpoel. De rangers leveren dus punten op en je kunt andere spelers proberen te verleiden om een tegel op een plek te leggen die jou goed gezind is.

Het spel is afgelopen wanneer de laatste tegel is gelegd. Daarna worden er nog punten gegeven voor onvoltooide dierenpaadjes en bossen en levert elk dierfiche nog een punt op.

Ten slotte

Persoonlijk vind ik dit een leuke Carcassonnevariant. Komt natuurlijk omdat ik gek ben op dieren en het thema mij dus aanspreekt. De savanne vind ik er hier mooi uit zien. Maar ook het werken met de verschillende diersoorten, de dierfiches, waterpoelen, en het tactisch gebruik maken van de rangers, leveren een ander spel op. In tegenstelling tot het basisspel, waar tot het laatst wordt gestreden om de meerderheid in grote gebieden (boeren in de weilanden), kabbelt het hier rustig voort tot de laatste tegel is gelegd.

Natuurlijk is het basisprincipe nog nadrukkelijk aanwezig. Daarom is de vraag of het zoveel toevoegt om deze variant te kopen, als je het basisspel Carcassonne al hebt. Ik denk het niet, maar als je nog helemaal geen Carcassonnespel hebt, dan is deze variant zeker het overwegen waard. Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur ligt qua thema en lay-out.

Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: 999 Games
Informatie: BGGBSMLuding
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: ong. 35 minuten