Sit Down! op Spiel 2018

De Belgische uitgever Sit Down komt met twee nieuwe spellen en een gelimiteerde eerste editie van een nieuwe Magic Maze uitbreiding naar Spiel 2018. Je vindt deze uitgever in hal 3, standnummer O120.

Bij Gravity Superstar verzamelen de spelers sterren. Het speelbord wordt afhankelijk van het spelersaantal opgebouwd uit planeettegels. Daarop worden aan het begin willekeurig gekleurde sterren gelegd. Iedere speler heeft vijf verschillende actiekaarten, een karakterkaart en een supersterpion. Tijdens jouw beurt moet je indien nodig jouw supersterpion met de juiste oriëntatie in het spel brengen en één actie uitvoeren. Je mag aansluitend een tweede actie uitvoeren wanneer je een herspeelfiche besteedt. Er zijn drie actiemogelijkheden: neem al je kaarten terug op je hand, doe een standaardbeweging door een willekeurige kaart gedekt uit te spelen en één vak naar links of rechts te bewegen of doe een speciale beweging door een kaart open uit te spelen (twee vakken naar links of rechts; één vak omhoog en één vak naar links of rechts; één vak naar beneden; roteer jouw pion een kwart of een halve draai). Na de beweging valt jouw pion indien nodig naar het eerstvolgende platform. Bij bewegen lopen de zijkanten van het bord als het ware door. Tijdens je beweging kan jouw pion bezette vakken passeren. Sterfiches verzamel je in setjes per kleur. Herspeelfiches voeg je aan jouw voorraad toe. Een pion van een tegenstander duw je van het bord. De eigenaar neemt al zijn kaarten terug op handen. Jij steelt een ster of een herspeelfiche van deze speler. Het einde wordt ingeluid wanneer een bepaalde hoeveelheid sterren resteert. Dan krijg je één punt voor elke ster en elk herspeelfiche. Elk paar sterren van dezelfde kleur is één bonuspunt waard.

Gravity Superstar is een ontwerp van Julian Allain. Het spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf zeven jaar en heeft een speelduur van 15-30 minuten. Dit spel verschijnt in een meertalige versie met Nederlandstalige spelregels.

Het tweede nieuwe spel is Bad Bones, waarin skeletten uit het kerkhof besluiten om hun warmbloedige buren het leven zuur te maken. Iedere speler heeft een speelbordje met een bosrand, waarop in het midden een toren uit vier delen wordt geplaatst met jouw held erbovenop. Boven jouw bordje ligt een kerkhoftegel, onder jouw bord de vijf huistegels die jouw dorpje vormen. Ernaast ligt jouw voorraad intacte valtegels (2 muren, 2 katapulten, 1 draak en 1 schat). Op de bosrand worden aan het begin vier skeletfiches geplaatst.

Elke ronde bestaat uit vier fases. In de eerste fase beweeg jij jouw held naar een naburig veld. Hij vernietigt alle skeletten op zijn doelveld. In de tweede fase plaats je een val, trek je er een terug of doe je niets. Met vallen kun je skeletten bewegen of hun oriëntatie veranderen. In de derde fase bewegen de skeletten op jouw bord. Elk skelet beweegt één veld in de richting waarin zijn punt wijst, en zal onderweg afbuigen wanneer het speelbord dit aangeeft. Wanneer een skelet via het bos jouw bord verlaat, gaat hij naar het kerkhof van een andere speler. Wanneer een skelet aan de onderkant jouw bord verlaat, vernietigt hij één huis. Wanneer een skelet jouw torenveld betreedt, vernietigt hij één verdieping. Wanneer een skelet een val betreedt, wordt deze getriggerd en daarna naar de beschadigde kant gedraaid. Een muurval buigt skeletten af, een katapult slingert ze naar het kerkhof van een medespeler, een schat lokt skeletten naar deze plek, de draak jaagt ze weg. In de vierde fase trek je drie nieuwe skeletten uit de zak zet ze op jouw kerkhof, waarna alle skeletten van jouw kerkhof naar jouw bosrand trekken, om in de derde fase van jouw volgende beurt jouw bord te betreden. Wanneer één of meer spelers zijn geëlimineerd (hun toren of dorp is volledig vernietigd), eindigt het spel aan het einde van de lopende ronde. De overlevende spelers tellen hun punten: 1 punt voor elke intacte val, 4 punten per torenverdieping en 3 punten per huis. Het regelboekje sluit af met een solitaire variant. In het tweede regelboekje wordt een geavanceerde versie behandeld. Hier koop je jouw collectie vallen aan het begin op de markt en worden enkele nieuwe vallen geïntroduceerd. Verder kun je wapens kopen, die leuke bonussen opleveren wanneer je drie skeletten tegelijk te grazen neemt. Dit regelboekje beschrijft ook een coöperatieve versie van het spel. Ten slotte kun je de uitdaging vergroten door über-skeletten te introduceren.

Bad Bones is een ontwerp van David Flies. Het spel is geschikt voor 1-6 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten. Dit spel verschijnt in een meertalige versie met Nederlandstalige spelregels.

Magic Maze: Hidden Roles is een uitbreiding van het coöperatieve spel Magic Maze. De samenwerking staat onder druk. Iedere speler krijgt aan begin namelijk een kaart met een held, een verrader, een missie of een speciale spelregel. In elk geval is zo’n kaart aanleiding tot afwijkend spel, waarmee je zomaar verdacht kunt worden van verraad. Voor Spiel 2018 wordt een eerste gelimiteerde oplage van 300 exemplaren gedrukt, de rest volgt later (en kan op onderdelen nog wijzigen).

Magic Maze Kids: XXL Playmat is een speelmat voor Magic Maze Kids.

Meer informatie: