Queen Games op Spiel 2017

De Duitse uitgever Queen Games presenteert op Spiel 2017 onder meer de volgende drie nieuwe spellen. Ook dit trio is nog niet voorzien van Nederlandstalige spelregels, maar ik hoop dat de distributeur HOT Games daar t.z.t. zelf werk van zal maken. Je vindt Queen Games in hal 1, standnummer D121.

Merlin is een bordspel van Stefan Feld en Michael Rieneck. De spelers zijn ridders van de Ronde Tafel. Iedere speler heeft een tableau waarop hij zijn spulletjes bewaart, waaronder drie eigen dobbelstenen en één Merlijndobbelsteen, die je elke ronde opnieuw moet gooien. Het spel duurt zes rondes, waarin alle spelers telkens vier keer aan de beurt komen. De actieve speler kiest één van zijn beschikbare dobbelstenen, verplaatst zijn ridder of Merlijn zoveel ogen langs de actiecirkel en voert de actie uit van het veld waarop hij eindigt. De ridder beweegt altijd in klokrichting, Merlijn kan beide kanten op. Met een appelfiche kun je de steen naar een gewenste kant draaien. Beweeg je Merlijn, dan kun je een van je drie toverstafjes inleveren om de actie dubbel uit te voeren. Tijdens je beurt mag je ook nog één opdrachtkaartje vervullen, wat je extra punten oplevert (of je speelt de variant waarbij je via opdrachten extra vaardigheden verwerft).

Op een graafschap zet je één van je vier volgelingen in. Met de bouwmeester krijg je één bouwmateriaal uit dit graafschap; met de schildknaap één schild; met de hofdame plaats je een invloedsteen in dit graafschap; met de vaandeldrager verdien je één vaandel (goed voor bonusacties). Op een puntenveld krijg je winstpunten voor schilden, vaandels of bouwmaterialen op jouw eigen burchttableau, of voor invloedstenen in de graafschappen. Op een invloedveld verdien je één extra schild, vaandel of bouwmateriaal uit een graafschap waar je een invloedsteen hebt, of mag je een volgelingactie uitvoeren in zo’n graafschap. Met Excalibur kun je een van de aan het begin ontvangen verraders uit jouw burcht smijten. De Graal levert een appelfiche op. Op een ander actieveld verplaats je een volgeling naar een naburig graafschap en voer je daar een volgelingenactie uit. Op een ruilveld mag je een schild, vaandel of bouwmateriaal omruilen. Op een opdrachtveld mag je opdrachtkaartjes omruilen. Op een bouwveld mag je tegen betaling van de vereiste bouwmaterialen een landhuis op het platteland bouwen.

Na de tweede, vierde en zesde ronde volgt een telling. Dan krijg je winstpunten in vier categorieën. Eerst moet je met jouw schilden verraders zien af te weren (waarbij Excalibur bonuspunten oplevert). Lukt dit niet, kost elke resterende verrader je drie strafpunten. Je begint de volgende ronde met drie nieuwe verraders. Daarna volgt een meerderhedenspelletje met de landhuizen op het platteland, per gebiedssoort gaan de punten naar de speler met de meeste landhuizen. In de graafschappen verdien je punten voor de meeste volgelingen (met de Graal als tie-breaker), waarna van iedere speler per graafschap één volgeling mag blijven. Volgelingen in de graafschappen zijn per stuk ook nog een puntje waard. Bij de eindtelling krijg je nog bonuspunten voor niet gebruikte appels, toverstafjes en materialen. Merlin is geschikt voor 2-4 spelers vanaf veertien jaar en heeft een speelduur van 75 minuten. [Info]

Pioneers is een bordspel van Emanuele Ornella. De spelers vervoeren hun pioniers per koets door Amerika, waar zij zich vestigen in de steden op het speelbord. Een spelerbeurt bestaat uit drie stappen. In de eerste stap krijg je $3 basisinkomsten, aangevuld met $1 per bankier. In de tweede stap gebruik je jouw inkoopfiche om een of twee wegen of een nieuwe koets te kopen. Elke koopvrouw geeft je dan een extra inkoopactie. Nieuwe wegen leg je op vrije verbindingen op het bord. Een nieuwe koets wordt gevuld met eigen pioniers (de velden in de koets bepalen in welke steden je ze kunt afleveren). In de derde stap beweeg je jouw postkoets langs de verbindingen naar een stad waarvoor je een passende pionier aan boord hebt. Via eigen straten beweeg je gratis, op vreemde straten moet je de eigenaar tol betalen, ligt er geen straat dan betaal je aan de bank.

Je neemt het pionierfiche van de stad en plaatst daar jouw pionier. Dit pionierfiche levert jou een voordeel op. De bankier en de koopvrouw zijn hiervoor al genoemd. De sergeant is goed voor een extra straat. Met de barman kun je een pionier uit een koets verwijderen. De goudgraver levert een nuggetfiche op. Met de boer kun je extra boeren in de stad bijplaatsen. Het hotel is goed voor 3 dollar. Wanneer je een koets hebt geleegd, ontvang je meteen de afgebeelde punten. Ten slotte mogen de medespelers één eigen pionier in de stad bijplaatsen wanneer ze jou 2 dollar betalen. Bij de slottelling krijg je punten voor lege koetsvelden, nuggets en voor elke pionier in jouw grootste verbonden netwerk. Pioneers is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 60 minuten. [Info]

Immortals is een bordspel van Mike Elliott en Dirk Henn, dat is gebaseerd op het spelsysteem van Wallenstein en Shogun. Het gevechtssysteem maakt gebruik van de bekende met blokjes gevulde dobbeltoren. Ook in dit spel plan je jouw acties met kaarten op jouw tableau. Het speelbord toont twee werelden, een Schaduwwereld en een Lichtwereld. Legers die in de ene wereld zijn verslagen, worden in de andere wereld tot leven gewekt. Je verovert landen in beide werelden. Daarbij verzamelen je nieuwe eenheden, goud en energie en richt je bouwwerken op. Aan het einde van een ronde krijg je winstpunten voor gebouwen en gecontroleerde gebieden.

Immortals is geschikt voor 3-5 spelers vanaf veertien jaar en heeft een speelduur van 120-150 minuten. [Info]

Meer informatie: