HUCH! op Spiel 2017

De Duitse uitgever HUCH! presenteert onder meer de volgende nieuwe spellen op Spiel 2017. Je vindt HUCH! in hal 3, standnummer D120.

Rajas of the Ganges is het nieuwe bordspel van Inka & Markus Brand. De spelers zijn Indiase heersers die hun provincies moeten ontwikkelen. Met behulp van hun arbeiders en de inzet van verzamelde dobbelstenen proberen ze de race om roem en rijkdom te winnen. Roem gaat in klokrichting over het scorespoor, rijkdom gaat tegen de klok in. Iedere speler heeft zijn eigen provinciebord, zes arbeiders, een boot, een standbeeld van Kali en een handvol markers. Aan het begin van het spel zijn drie arbeiders actief, de rest verdien je op het scorespoor of op de rivier. Gekleurde dobbelstenen zijn de belangrijkste grondstof in dit spel. Wanneer je er een verdient, werp je hem en bewaar je hem op een vrije hand van jouw Kalibeeld. Het spel duurt meerdere rondes, die uit meerdere zetfases bestaan. Elke zetfase plaatst iedere speler in volgorde één arbeider, betaalt eventuele kosten in geld of dobbelstenen en voert de desbetreffende actie uit. Via de steengroeve bemachtig je zo nieuwe provincietegels. Die kies je uit een open aanbod. Je moet wel de afgebeelde dobbelsteen met een minimale waarde inleveren. Met de tegels bouw je jouw provinciebordje vol. De tegels moeten via wegen met jouw residentie zijn verbonden. Via deze wegen bereik je ook nog eens de bonussen aan de rand van jouw bordje. Nieuwe tegels leveren, afhankelijk van de soort, geld of winstpunten op (welk scorepotentieel je tijdens het spel met upgrades kunt versterken). Met de marktactie kun je op twee manieren geld verdienen met de in jouw provincie aanwezige markten. In het paleis kun je nieuwe dobbelstenen bemachtigen, dobbelstenen opnieuw gooien, een provincietegel overbouwen en allerlei andere voordelen verdienen. In de haven lever je een dobbelsteen met de waarde 1-3 in om 1-3 riviervelden verder te varen en daar de buit te incasseren (gratis dobbelstenen, karma, upgrades van jouw gebouwenscore, geld enzovoort). Met karma kun je een dobbelsteen naar de tegenoverliggende kant draaien.

Zodra de roem- en de geldmarker van een speler elkaar passeren, wordt het einde van het spel ingeluid. Dan wordt de zetfase uitgespeeld. Zijn er daarna nog meer spelers met gepasseerde markers, dan wint degene met het grootste gat tussen beide markers. Voor gevorderde spelers is er een variant met meer uitdaging, waarvoor de achterkant van de provinciebordjes en de Kalibeelden wordt gebruikt. Bij een gezelschap met gemengde speelervaring kun je hiermee zelfs variëren. Er is verder een variant met nieuwe rivierbonussen. Rajas of the Ganges is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 45-75 minuten. Klinkt interessant, deze komt op de verlanglijst. [Info]

Bij Feuville van Udo Peise bouwen de spelers aan een middeleeuwse stad, terwijl een draak voor dreiging zorgt. De actieve speler gooit twee dobbelstenen en legt verschillende stenen op de bijpassende personages. Daarna beslis je hoe je de stenen wilt gebruiken. Bij een personage kun je een bouwkaartje uit deze kolom pakken, of het koninklijke besluit uit deze kolom pakken, of de vaardigheid van het personage kiezen en uitvoeren. Bouwkaartjes en koninklijke besluiten stal je eerst op jouw tableau. Bouwkaartjes kun je later in jouw stadgezicht inbouwen. koninklijke besluiten kun je inzetten wanneer het je uitkomt. Ze activeren verschillende soorten puntentellingen voor in jouw stadgezicht ingebouwde (en niet afgebrande) bouwkaartjes. De personages bieden je extraatjes. Bij de goochelaar doe je een ‘can’t stop spelletje’ voor winstpunten; met de dief kun je een kaartje van andermans tableau jatten; de waard trakteert op extra bouwkaartjes; de architecte laat jou één bouwkaartje uit het volledige aanbod kiezen; de burgermeester doet dat met een koninklijk besluit; de magiër kan afgebrande wijken laten herrijzen. Daarnaast kun je de hulp van een fee inroepen, wat je een fiche met bonuspunten of een speciale actie oplevert. Bij de kabouter kun je beide stenen als joker inzetten. Een gelijke worp activeert de draak. Heb je dan onvoldoende bescherming van regenwolken, dan brandt de draak bouwkaartjes af. Na de vlammenzee mag je wel opnieuw dobbelen. Feuville is geschikt voor  2-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 60 minuten. Het spel is voorzien van (helaas zeer slordig opgezette) Nederlandstalige spelregels. [Info]

Katarenga is een abstract denkspel van David Parlett. Het variabele speelbord is samengesteld uit vier delen, omgeven door een rand, met in totaal 8×8 velden. De spelers beginnen op tegenoverliggende randen met acht pionnen in hun eigen kleur. De speelstukken hebben geen eigenschappen, de zetmogelijkheden zijn afhankelijk van het veld waarop een stuk staat. Een stuk op een blauw veld loopt als de koning bij schaken. Een stuk op een geel veld loopt min of meer als de loper bij schaken, maar moet uiterlijk stoppen op het volgende gele veld. Een stuk op een groen veld voert een paardensprong uit. Een stuk op een rood veld loopt min of meer als een toren bij schaken, maar moet uiterlijk stoppen op het volgende rode veld. Er mag altijd maar één stuk op een veld staan. Land je op een vijandelijk stuk, dan wordt dit stuk geslagen en verwijderd. Je kunt het spel op twee manieren winnen: door als eerste twee eigen speelstukken achter de hoofdlinie van de tegenstander te zetten en hiermee de beide vijandelijke kampen bezetten, of zoveel vijandelijke stukken te slaan dat hij jouw beide kampen niet meer kan bezetten. Katarenga is geschikt voor twee spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 20 minuten. Dit spel is voorzien van Nederlandstalige spelregels. [Info]

TA-KE is een abstract tweepersoonsspel van Arve D. Fühler. De spelers moeten personageschijfjes inzetten aan het Japanse hof. Aan het begin zijn vijf startvelden met elk zeven fiches gevuld. Een speelbeurt bestaat uit vier stappen. 1) De eigenschappen van voor je liggende schijfjes benutten om acties uit te voeren (schijfjes verplaatsen). 2) Het bovenste schijfje van een stapel pakken en daar een spookschijfje terugplaatsen. 3) Het gepakte schijfje in dezelfde rij van jouw binnenplaats leggen. 4) Na elke beurt moeten de beide spelers punten tellen. Je telt de invloed op het keizerlijke hof, van de groep personen die op dat moment is ontstaan door het pakken van het schijfje. TA-KE is geschikt voor twee spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 30 minuten. Dit spel is voorzien van Nederlandstalige spelregels. [Info]

Invisible Ink is een partyspel, waarbij de spelers aan de hand van tekeningen begrippen moeten raden. De actieve speler dobbelt om te bepalen wie deze ronde een spionbril draagt (hijzelf, de medespelers of zelfs iedereen). Daarna trekt hij een codewoordkaart, wordt de zandloper omgedraaid en begint de actieve speler te tekenen. De uitdaging: de speciale inkt is niet te zien door de brillen. Invisible Ink is geschikt voor 3-6 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 20-30 minuten. [Info]

Meer informatie: