Crash’Em, een dolle demolition derby op Kickstarter

3D-box-Crash'emDe Nederlandse spelauteur Michel Baudoin heeft vandaag een Kickstartercampagne voor zijn bordspel Crash’Em gelanceerd. De komende 30 dagen probeert hij via deze toonaangevende crowd funding website $ 12.500 op te halen, waarmee de productie van het spel moet worden gefinancierd. Na een geslaagde campagne wordt het spel naar verwachting in oktober uitgebracht.

Crash’Em is een luchtig bordspel voor 3-6 spelers vanaf 10 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. In het spel scheur je met jouw monster truck door een arena en probeer je zoveel mogelijk schade aan te richten aan de voertuigen van jouw tegenstanders. De speler die de meeste schade aanricht, is de winnaar. Je hebt elke beurt slechts 15 seconden om de drie acties te programmeren die je in deze beurt gaat uitvoeren. Wanneer de toeter van de speciaal voor Crash’Em ontwikkelde app afgaat, worden de acties uitgevoerd en scheur je richting jouw tegenstanders.

een prototype van Crash'em

een prototype van Crash’Em

Het programmeren van acties doet op het eerste gezicht wellicht denken aan RoboRally, maar Crash’Em lijkt een ander speelgevoel te bieden (dat noemen wij bij Bordspeler.nl een pluspunt). Omdat alle spelers in slechts 15 seconden hun acties moeten kiezen, is de wachttijd beperkt. Het onder tijdsdruk simultaan kiezen van acties leidt volgens de maker tot hilarische situaties aan de speeltafel en zorgt ervoor dat alle spelers continu bij het spel betrokken blijven. Het compacte speelbord en het scoremechanisme voorkomen dat de leider niet meer in te halen is. Wie bij Crash’Em de winst naar zich toe wil trekken, moet zich op zoveel mogelijk verschillende tegenstanders richten. Crash’Em is namelijk geen racespel, maar een dolle demolition derby.

De auteur heeft vijf jaar aan dit spel gewerkt. Op een gegeven moment werd het spel opgepikt door een uitgever, die later alsnog afhaakte vanwege te hoge productiekosten. Het afgelopen jaar sleutelde de auteur verder aan zijn ontwerp en slaagde hij erin de productiekosten omlaag te brengen. Nu is de tijd rijp voor een – hopelijk succesvolle – Kickstartercampagne.

Meer informatie: