Hans im Glück – voorjaar 2016

De Duitse uitgever Hans im Glück komt dit voorjaar met drie nieuwe titels: een uitbreiding van Star Wars Carcassonne, de ook in Nederland verkrijgbare kinderversie van Het Stenen Tijdperk en een lekkernij voor veelspelers van Matthias Cramer.

dynasties-boxMijn goede vriend Bob Schubert heeft vorig jaar een prototype van het laatstgenoemde spel gespeeld. Toen heette het nog Renaissance en was de auteur op zoek naar een uitgever. Inmiddels is het spel opgepakt door Hans im Glück, is de titel gewijzigd in Dynasties, maar lijken setting en spelsysteem nog erg op het prototype waarmee Bob zich vorig jaar kostelijk heeft vermaakt. Dynasties is geschikt voor 3-5 spelers vanaf 12 jaar en heeft een speelduur van ong. 90 minuten. Het spel is vanaf april verkrijgbaar. De volgende spelbeschrijving is gebaseerd op het prototype uit het voorjaar van 2015.

In Renaissance/Dynasties probeer je als adellijke familie jouw invloed in Europa uit te breiden en bij voorkeur hele landen te domineren. Je ageert daarbij op vier gebieden: Handel, Militair, Huwelijk en Cultuur. Iedere speler heeft een eigen tableau waarop hij zijn actiestenen en handelsblokjes bewaart, maar de eigenlijke (inter)actie vindt natuurlijk plaats op de kaart van Europa zelf. Europa in de Renaissance is verdeeld in 4 grote rijken: Het Heilige Roomse Rijk (Duitsland-Oostenrijk-Italië), Spanje, Frankrijk en Engeland. In alle landen bevinden zich een aantal zones (politieke en militaire) waarin je stenen van je eigen kleur kunt zetten. Je krijgt winstpunten voor de meerderheid in de vier rijken, die uiteraard aan het einde van elke ronde geteld worden. Op zich allemaal niet verrassend nieuw, ware het niet dat de politieke en militaire zones steeds duo’s vormen waarin elke kleur maar één keer aanwezig mag zijn. Als beide zones zijn gevuld, wordt de vergaarde ‘invloed’ verdeeld. Dat wil zeggen dat we in een zakje met goodies grijpen en daar enkele markers (meestal drie) uithalen. Degene die het laatst een steen heeft geplaatst, heeft de eerste keus….. Dit leidt in elk rijk weer tot tactische overwegingen: wie het eerst plaatst, heeft het initiatief, maar heeft bij de verdeling van de invloed tweede keus. En de markers uit de zak vertegenwoordigen maar al te vaak handelsblokjes die je nodig hebt voor je volgende acties. Dilemma, dilemma.

Renaissance (prototype)

Renaissance (prototype)

Los van alle politieke en militaire intriges moet je natuurlijk ook op andere gebieden actief zijn. Handel is essentieel, want hiermee vergaar je de kostbare handelsblokjes die je kunt ruilen en/of omzetten in de verschillende actiestenen. Ook hierin moet je weer samenwerken, want de vijf op de kaart afgebeelde handelsroutes hebben weer twee cirkels. Inderdaad, met de eerste steen bepaal je voor welke blokjes je gaat en degene die de tweede plaatst, heeft weer de eerste keus, grrrr. Militair en Huwelijk zijn nodig om stenen van je eigen fractie op de kaart van Europa te krijgen. Cultuur tenslotte geeft je toegang tot een aantal persoonlijkheden uit die tijd, die je extra acties of kortingen geven en aan het einde een bonus in overwinningspunten.

Los van al dit gekonkel moet je ook nog rekening houden met het feit dat bepaalde zones op de kaart een extra eindbonus geven, zoals voor de meeste havens of de hoogste adellijke titels. En je krijgt ook nog een leuke bonus als je de twee invloedstenen van je medespelers, die je aan het begin van het spel krijgt, op de kaart zet – een interessant tactisch element dat je soms heel nuttig kunt inzetten.

Renaissance/Dynasties is het tegendeel van een spel waarin je stil voor je uit bouwt zonder je al te veel met je medespelers te bemoeien. En toch speelt het vlot: inclusief uitleg duurde mijn eerste sessie nog geen twee uur.

Deze maand verschijnt Stone Age Junior, een kinderversie van Het Stenen Tijdperk. Je verzamelt grondstoffen om als eerste drie hutten te bouwen. Daartoe verplaats je jouw speelstuk over het speelbord en voert daar verschillende acties uit. Omdat er vaak gedekte fiches moeten worden omgedraaid, is het niet altijd duidelijk wat een bepaalde actie oplevert. Omdat de fiches in de loop van het spel weer worden teruggedraaid, moet je jouw geheugen aanspreken. Dit spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf 5 jaar en heeft een speelduur van ong. 15 minuten. 999 Games heeft de Nederlandstalige editie uitgebracht.

De eerste uitbreiding van Star Wars Carcassonne heeft een afbeelding van Kylo Ren op de cover, die ook als speelfiguur voor een zesde speler in de doos zit. De uitbreiding bevat verder nieuwe tegels.

Meer informatie: