Factory Funner bij Ducosim

factory-funner-boxDe Nederlandse spelauteur Corné van Moorsel presenteert morgen zijn nieuwe spel Factory Funner op de Ducosimbeurs in Amersfoort. Voor dit spel heeft hij begin deze maand een Kickstarterproject gelanceerd, dat inmiddels meer dan 500 liefhebbers wist te trekken. Naast een prototype van Factory Funner kun je ook enkele ‘stretch goals’ van dit spel testen. De ervaren spelliefhebber en recensent Niek Ederveen heeft een prototype van Factory Funner gespeeld. Ik geef hem graag het woord.

Je bent eigenaar van een fabriekshal. Je moet hem alleen nog inrichten, want op een onhandige pilaar in het midden na is hij helemaal leeg.

Elke ronde draaien alle spelers tegelijkertijd een machine open. Nu is het uitzoeken geblazen, en graag een beetje snel, want je mag maar één machine pakken, en weg = pech. Zo’n machine produceert wat en heeft daar grondstoffen voor nodig. Om te voorkomen dat de productie zomaar over de vloer heengaat, dient de uitloop van de machine naar een opvangbak geleid te worden. En de grondstoffen moeten uit bronnen komen. Zowel de grondstoffen als de producten worden met kleuren en getallen aangeduid. Zo kan een machine 1 rood en 3 groen nodig hebben om 2 blauw te produceren.

Factory-Funner-4-players-game

Je hebt per kleur een bron met oneindige capaciteit, evenals drie opvangbakken. Aangezien het spel acht ronden duurt, en je elke gepakte machine vastnagelt in je fabriek, moet je ervoor zorgen dat je bronnen meer machines kunnen voeden. Gelukkig kun je die bronnen nog wel verplaatsen, en kun je ook nog leidingen leggen, verleggen en weer opruimen. Nog mooier dan dit alles is dat een product ook weer grondstof van een andere machine kan zijn. Dus als je een machine hebt die met 1 blauw en 1 groen uiteindelijk 1 rood produceert, dan kun je de productiestroom van de vorige machine (2 blauw) aansluiten op de blauwe invoer. Je kunt er ook voor kiezen om de productie van deze machine (1 rood) juist aan te sluiten op de rode invoer van de vorige machine. Je mag echter niet beide doen, want dan ontstaat er een ‘productiekringetje’ en dat is niet toegestaan.

Elke machine heeft nog een opbrengst. Dat is het aantal punten wat je krijgt als je deze machine in je fabriek plaatst. Je moet echter betalen voor elke verandering die je doorvoert; bronnen (ver)zetten, leidingen (ver)bouwen, opvangbakken (ver)plaatsen. En reken maar dat je dat regelmatig doet. Je moet dus ook regelmatig even rekenen of een machine wel gunstig is, en of die sowieso wel geplaatst kan worden. Toch kan het nog lucratief zijn om een machine met weinig punten te plaatsen, want elke productie die je aansluit op invoer, levert aan het einde nog eens drie keer de invoerwaarde op. Als die 2 blauw van het vorige voorbeeld dus aan de 1 blauw gekoppeld wordt, dan levert dat aan het einde nog eens 3×1 = 3 punten op.

Vanaf ronde 2 is er trouwens een kleine penalty om te snel te graaien; pak je als eerste een machine, dan moet je een punt inleveren. Als laatste krijg je er daarentegen wel weer een punt bij.

Een groot verschil met de voorganger Factory Fun is, behalve de verbouwingsregels, dat de machines zeshoekig zijn. Dit maakt de puzzel een stukje uitdagender. Verder zijn er natuurlijk veel overeenkomsten. Uiteindelijk is dit ook een overduidelijk puzzelspel, waar je regelmatig even moet rekenen. Een stukje interactie is er tijdens het kiezen van de machine.

Meer informatie: