Star Realms

star-realms-boxNa maanden wachten lukte het mij op Spiel 2014 eindelijk om twee exemplaren van het deck building spel Star Realms te bemachtigen. Uitgever White Wizard Games stond daar met enorme stapels van het basisspel, aangevuld met de toen kakelverse Crisis uitbreidingen. Michael Bruinsma, de eigenaar van 999 Games, liep op dezelfde beurs tegen hetzelfde speelplezier aan. 999 Games kocht vervolgens een partij Star Realms in, demonstreerde het spel op het Spellenspektakel en distribueert Star Realms sindsdien in Nederland.

Het spelsysteem van Star Realms doet denken aan Ascension, aangevuld met directe duels. Dit is dus geen deck building systeem met een zichtbare volledige voorraad kaarten. Star Realms kent een dynamische kaartvoorraad, die gedurende het spel doorlopend wijzigt. Het gezamenlijke speelveld bestaat uit een trekstapel, een open aanbod van vijf kaarten, een open voorraad met ‘explorer’ ruimteschepen en een schroothoop voor kaarten die uit het spel verdwijnen.

star-realms-speelveld

Je begint het spel met een eigen deck met tien zwakke ruimteschepen: acht scouts en twee vipers. De startspeler trekt een starthand van drie kaarten, zijn tegenstander trekt vijf kaarten. Elke scout levert je 1 geld op, waarmee je nieuwe kaarten kunt kopen. Elke viper toont 1 aanvalspunt, waarmee je de tegenstander aanvalt. Elk aanvalspunt reduceert de autoriteit van je tegenstander. Reduceer je deze tot nul, dan heb je het spel gewonnen. Je begint met 50 autoriteit.

De actieve speler speelt kaarten uit, activeert de vaardigheden op zijn uitgespeelde kaarten, koopt nieuwe kaarten met zijn actuele kapitaal en schiet zijn tegenstander lek.

De kaarten behoren tot vier verschillende facties. Wanneer je kaarten uit dezelfde factie in dezelfde ronde uitspeelt, krijg je toegang tot interessante extra acties op deze kaarten. Hierdoor kun je bijvoorbeeld jouw aanvalskracht fors verhogen. De meeste kaarten zijn ruimteschepen, die je na gebruik moet afleggen. Maar er zijn ook ruimtestations, die in het spel blijven totdat ze worden gesloopt. Sommige stations zorgen ervoor dat de tegenstander jou pas mag aanvallen wanneer dat station uit de ruimte is geschoten. Dit is in de beginfase een effectieve beveiliging.

Zo bouw je gaandeweg een stevig deck en knal je er lekker op los totdat je de autoriteit van jouw opponent tot nul hebt gereduceerd.

Ten slotte

Star Realms tapt uit een ander deck building vaatje dan Dominion. Hier bedenk je niet vooraf een strategie, die een ronkende winstpuntenmotor moet aanjagen. Bij Star Realms ben je afhankelijk van wat er beschikbaar is wanneer jij aan de beurt bent. Dit betekent overigens niet dat je als een kip zonder kop kaarten kunt kopen. De factiebonussen zijn zo krachtig dat het verstandig is om je op een paar facties te richten. Daarnaast kan het geen kwaad om kaarten te kopen waarmee je de zwakke kaarten uit jouw deck kunt jagen. Bij Star Realms moet je kansen grijpen wanneer ze opduiken. Daarnaast moet je aanvaarden dat het geluk soms niet aan jouw kant is, waardoor de kaarten van jouw geliefde factie maar niet willen opduiken. Star Realms begint vrij rustig, maar ontwikkelt zich in een rap tempo tot ruimteslagen met grote hoeveelheden aanvalspunten. Het is vaak tot het einde spannend wie de beslissende klap kan uitdelen. Ik ben verzot op dit vlotte, dynamische deck building spelletje.

Met meer decks kun je Star Realms met meer spelers spelen. Deze mogelijkheid kan mij niet boeien, ik vind Star Realms boven alles een tweepersoonsspel.

Auteurs: Dougherty & Kastle
Uitgever: White Wizard Games
Informatie: BGG
Aantal spelers: 2+
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 20 minuten