Vliegeren met White Goblin Games

kite-fight-boxVanaf maandag ligt er een nieuwe White Goblin Games titel in de spellenwinkels. Kite Fight is een verzameling met drie kaartspelletjes in een blikken doosje. Deze spellen zijn ontworpen door de Amerikaanse spelauteur Jason Kotarski. De spelletjes zijn geschikt voor 2-4 spelers vanaf 8 jaar. De speelduur is iets meer dan een kwartier.

In het eerste spel liggen steeds vier open windkaarten met een waarde van 1-5 punten in een kruis op tafel. Tussen deze windkaarten leg je jouw vliegerkaarten (waarde 1-10) af. Alle kaarten op hetzelfde veld moeten even of oneven zijn. Op een leeg veld moet de waarde van jouw vlieger lager zijn dan de som van de naburige windkaarten. Op een veld met een kaart van een tegenstander moet je zijn waarde evenaren of overtreffen. In het eerste geval krijg je zelfs een extra beurt. Je hebt ook nog één bliksemkaart, waarmee je een stapel vliegers kunt vernietigen. Wanneer jij aan het begin van jouw beurt een stapel vliegerkaarten controleert, leg je een van de naburige windkaarten op jouw scorestapel en leg je de andere vliegers af. Het spel is voorbij zodra een bliksemkaart uit de onderste helft van de stapel windkaarten opduikt, of wanneer een speler zijn vliegerkaarten heeft verbruikt. De waardes op de verzamelde windkaarten zijn de winstpunten.

kite-fight-ride

het tweede spel (Foto: Henk Rolleman)

In het tweede spel wordt aan het begin een speelveld van 18 windkaarten neergelegd, die in de loop van het spel worden bedekt door de vliegers van de spelers. De actieve speler speelt een vliegerkaart om een wind- of vliegerkaart te bedekken. Je moet daartoe een waarde uitspelen die gelijk is aan de som van de waardes op de af te dekken kaart en op één naburige kaart. Jouw vliegerkaart met de waarde 1 combineer je altijd met een tweede vliegerkaart. Aan het einde van het spel gaat elke windkaart naar de speler die in de desbetreffende stapel de meeste vliegerkaarten heeft gespeeld. Ook hier zijn de waardes op de verzamelde windkaarten de winstpunten.

In het derde spel ligt een kolom met de windkaarten 1-5 klaar. In vijf rijen leggen de spelers hun vliegers aan het einde van de rijen af, oplopend naar rechts, aflopend naar links. Met een bliksemkaart kun je en passant een kaart van een medespeler verwijderen. Wanneer een rij is voltooid, gaat de windkaart naar de speler die daar de meeste vliegers heeft gespeeld. Bij een gelijke stand gaat de windkaart – volgens Hol’s der Geier gebruik – naar de eerstvolgende speler. Het spel is voorbij wanneer alle rijen zijn afgewikkeld. Elke verzamelde windkaart is 1 punt waard.

Meer informatie: