Een blik in de pijplijn van Eggert Spiele

Porta Nigra

Eén van de hoogtepunten van het weekend was ongetwijfeld het nieuw ontwikkelde spel van Kramer & Kiesling: Porta Nigra. Porta Nigra is de naam van de beroemde Romeinse poort van de Duitse stad Trier en verraadt meteen waar en wanneer dit spel gesitueerd is. De spelers zijn de bouwmeesters van het Romeinse Trier en willen allemaal een bijdrage leveren aan de stadsontwikkeling. Met tegenstrijdige inzichten uiteraard….

Het ronde spelbord van Porta Nigra toont de 4 belangrijke plekken waar de spelers hun bouwwerken plaatsen. In het midden bevindt zich het bouwmateriaal: kleine stapelbare torentjes in 4 kwaliteitsklassen (zwart-blauw-rood-geel), plus de witte torens die je als joker overal voor kunt inzetten. Op elk van de 4 delen op het spelbord moeten torens van een bepaalde kleur en/of hoogte worden gebouwd. De eisen zijn steeds verschillend en leveren overwinningspunten op. Hoe hoger de toren en hoe beter de kleur (zwart = goedkoop; geel = duur), hoe meer punten. Bovendien ontvang je nog de speciale bonus die bij deze stadswijk hoort, mits je aan de desbetreffende bouweisen voldoet (meestal een bepaald aantal).

bochum2014-porta-nigra

Bij de start van het spel ontvangen de spelers enkele opdrachtkaartjes, waaruit zij er twee kiezen. Mits gehaald, leveren deze geheime opdrachten aan het eind een fikse bonus op en bepalen dus voor een deel ook je strategie.

Iedere speler beschikt over een bouwmeester (= schijf in eigen kleur) die zich met de klok mee over het spelbord beweegt. Je kunt alleen kopen of bouwen in het deel waar jouw bouwmeester zich bevindt. Wanneer je over voldoende bewegingspunten beschikt, mag je meerdere acties doen (dus inkopen in de ene wijk en bouwen in een andere). Welke en hoeveel acties je mag doen, hangt af van je actiekaarten. Iedere speler heeft hiervoor hetzelfde ‘deck’, maar omdat je ze eerst moet schudden en alleen kunt kiezen uit de bovenste twee, zie je zelden identieke actiekaarten in een ronde.

Elke actiekaart toont een aantal symbolen en fakkels. De symbolen geven aan uit welke acties je mag kiezen en het aantal fakkels geeft aan hoeveel acties je mag doen. Mogelijke acties zijn: Geld pakken, Materiaal inkopen, Bouwen, Senator-fiche pakken en Extra actie (= je mag één van de acties twee keer doen).

De Senator-fiches brengen nog een extra element in het spel. Aan de rand van het spelbord liggen namelijk bonuskaartjes, die je op ieder moment van je beurt mag kopen en inzetten. Hoe beter de kaart, hoe hoger de kosten in Senator-fiches. Hiermee kun je goedkoop inkopen, extra bouwen, nieuwe handlangers krijgen of statussymbolen verwerven. Met name die laatste twee zijn erg belangrijk. Je begint het spel met een beperkte set ‘handlangers’, waarmee je je eigen torens kenmerkt door er een bovenop te plaatsen. Nieuwe handlangers krijg je alleen met de speciale bonussen van de stadswijken en via deze kaarten. Verder kun je in het spel veel overwinningspunten scoren door het verzamelen van statussymbolen. Die beginnen met een schild en eindigen met je eigen racewagen (2 PK). Ook deze verkrijg je alleen met bonussen en het loont de moeite om hierin te investeren.

Zelf houd ik van spellen waarbij meerdere strategische wegen naar Rome (c.q. Trier) leiden, en in Porta Nigra word ik op mijn wenken bediend. Planning en opportunisme lopen hand in hand en gaan elk spel weer andere wegen. Er moeten nog wel wat zaken ‘fijngeslepen’ worden, met name de waardering van de bonussen per stadswijk. De kans is daarom klein dat het spel Spiel 2014 haalt, maar liefhebbers van dit soort spellen wil ik alvast wijzen op deze ster aan de horizon.

Bob Schubert
Voorjaar 2014

Pagina's: 1 2