Clever dobbelen en kwakzalvers

De Oostenrijkse spelauteur Wolfgang Warsch is verantwoordelijk voor een van de tophits van dit voorjaar, het kaartspel The Mind. Dit spel verscheen medio maart bij White Goblin Games en werd deze week gevolgd door het kaartspel Illusion. Bij de Duitse uitgever Schmidt Spiele verschenen dit voorjaar nog twee spellen van Wolfgang Warsch, het dobbelspel Ganz schön clever en de bag builder Die Quacksalber von Quedlinburg. Ik ben wellicht wat aan de late kant, maar ik stel laatstgenoemden toch nog even voor.

Ganz schön clever is een ‘roll & write’ dobbelspel waarbij iedere speler op zijn eigen scoreblad bijhoudt wat hij bij elkaar heeft gedobbeld. De actieve speler gooit zes dobbelstenen (wit, groen, geel, blauw, oranje en paars). Vervolgens kies je één steen, die je tijdelijk op jouw scorevel parkeert. Alle andere stenen met een lagere waarde worden, zonder hun gegooide waarde te wijzigen, afgelegd in de doos. Met de resterende stenen herhaal je dit ritueel twee keer. Aan het einde van jouw beurt noteer je het resultaat van jouw geparkeerde stenen op jouw scorevel. Jouw medespelers mogen vervolgens het resultaat van één afgelegde steen noteren. Gele stenen en blauwe stenen noteer je op een ‘spreadsheet’. Bij geel verdien je punten met volle kolommen en bonussen met volle rijen. Blauw geeft een progressieve score voor het aantal kruisjes en bonussen voor volle rijen en kolommen. Bij blauw registreer je altijd de som van de blauwe en de witte steen. De andere drie kleuren zijn lange rijen, die van links naar rechts opeenvolgend moeten worden gevuld. Bij groen loopt de waarde op, bij oranje mag je alles invullen en is het zaak om de zessen bij de verdubbelaars te noteren, en bij paars moet je oplopend invullen, waarbij je na een zes opnieuw mag beginnen.

Ik ben zeer gecharmeerd van dit dobbelspel. De variatie in scoremethoden is leuk, het verzamelen van de juiste bonussen geeft het spel extra pit. Hiermee verdien je het recht om over te gooien, een extra steen te kiezen, extra velden te vullen enzovoort. En ook dit spel doet wat we sinds Qwixx zo leuk vinden bij dobbelspellen, meedoen in de beurt van de ander. En bij Ganz schön clever kan de actieve speler sturen wat er overblijft voor de buren. 999 Games vist regelmatig in de vijver van Schmidt Spiele, ik kan ze deze Qwixx-concurrent van harte aanbevelen. Ganz schön clever is geschikt voor 1-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ong. 30 minuten.

Bij het ‘bag building’ spel Die Quacksalber von Quedlinburg heeft iedere speler een eigen speelbord. Dit is een toverketel met een spiraalvormig spoor, waarop de spelers elke ronde een toverdrank brouwen. De ingrediënten van deze drankjes zijn kartonnen fiches. De gekleurde fiches kunnen allerlei leuke bonussen opleveren, zeker wanneer ze een hoge waarde hebben. De witte fiches zijn tikkende tijdbommetjes, die op een push-your-luck-achtige manier jouw toverketel kunnen laten ontploffen. Aan het begin van het spel vul je jouw zak met een cocktail van zeven witte (1×3, 2×2 en 4×1), één oranje (1) en één groen (1) fiche(s). Aan het begin van elke ronde genereert een waarzeggerkaart een effect voor alle spelers, soms meteen, soms uitgesteld tot het einde van de ronde. Daarna worden achterblijvers op het scorespoor gecompenseerd met extra stapjes in hun toverketel. Vervolgens gaan de spelers brouwen. Daartoe trek je fiches uit jouw zak, totdat je ketel ontploft of je vrijwillig stopt. De waarde van elk fiche bepaalt hoeveel velden je ‘m voor jouw startsteen of het vorige fiche in jouw ketel moet leggen. Hoe verder je in jouw ketel komt, des te hoger jouw score in deze ronde. Wanneer de witte fiches in jouw ketel de waarde 7 overschrijden, ontploft jouw ketel. De gekleurde fiches leveren niet alleen een hogere score op, maar zijn ook goed voor leuke directe bonussen (bijv. extra velden naar voren, extra fiches trekken en kiezen wat je wilt spelen, witte fiches opruimen).

Nadat iedereen is gestopt, dobbelt de beste brouwer van de ronde een bonus voor zichzelf. Daarna worden bonussen voor groene, zwarte en paarse fiches verdeeld. Vervolgens mogen de spelers met een ontplofte ketel kiezen uit punten scoren of 1-2 nieuwe fiches kopen. Spelers met een intacte ketel voeren beide acties uit. Het veld waarop jouw laatste fiche is geëindigd bepaalt het potentieel. Op de toverboeken kun je zien wat de nieuwe fiches kosten en welke bonussen ze opleveren (er zijn vier sets toverboeken, waarmee je allerlei combinaties kunt maken). Gekochte fiches gooi je samen met jouw gespeelde fiches in jouw zak, gescoorde punten registreer je op het scorespoor. Aan het einde van de ronde kun je met verzamelde robijnen twee leuke bonussen kopen: jouw startsteen één ketelveld naar voren bewegen of jouw toverfles activeren. Met laatstgenoemde kun je een wit fiche vanuit jouw ketel in jouw zak teruggooien (wat niet werkt wanneer de boel al is ontploft). Die Quacksalber von Quedlinburg is een leuke, vlotte ‘bag builder’. Uiteraard speelt het lot een grote rol bij het trekken van de juiste fiches op het juiste moment, maar er is genoeg te kiezen en de spanning van een tikkende tijdbom is vermakelijk. Die Quacksalber von Quedlinburg is geschikt voor 2-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ong. 45 minuten.

Meer informatie: