Aporta Games op Spiel 2017

De Noorse uitgever Aporta Games presenteert dit jaar twee nieuwe spellen op Spiel 2017. Je kunt de spellen via de website van de uitgever voorbestellen. Op de beurs vind je de uitgever in Hal 7, stand G115.

Het bordspel Santa Maria speelt zich af in de Nieuwe Wereld aan het begin van de 16de eeuw. Iedere speler bestuurt zijn eigen kolonie. Tijdens je beurt moet je één van vier acties uitvoeren: je kolonie uitbreiden, één gebouw activeren (met geld), één rij/kolom activeren (met een dobbelsteen) of passen (wat ook nog wat oplevert). Je breidt jouw kolonie uit door tegen betaling van grondstoffen tegels met gebouwen op jouw bord te plaatsen. Je kunt één vrij gebouw activeren door geld te lappen. Je kunt ook een complete rij of kolom in jouw kolonie activeren met een dobbelsteen (werker), waarbij elk gebouw in volgorde wordt afgewikkeld. De dobbelsteen eindigt op het laatste geactiveerde gebouw, waarmee deze tegel is geblokkeerd. Je moet dus goed opletten waar je jouw nieuwe gebouwen neerlegt en in welke volgorde jij jouw dobbelstenen gebruikt. Je produceert grondstoffen, start scheepvaartroutes, verplaatst jouw conquistadores op hun spoor om goud te verdienen en zet stappen op het religieuze spoor om monniken te werven. Je kunt een monnik inzetten als geleerde (speciale vaardigheden), missionaris (eenmalige bonus) of als bisschop (punten bij de eindtelling). Je wint het spel door na drie ronden de meeste punten te bezitten.

Santa Maria is geschikt voor 1-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 45-90 minuten. Het spel is ontworpen door Eilif Svensson en Kristian Amundsen Østby en geïllustreerd door Gjermund Bohne. Op BGG is al een Nederlandse vertaling te vinden.

Bij het deductiespel Destination X is één van de spelers een spion op de vlucht en moeten de andere spelers samenwerken om hem te achterhalen en zijn geheime bestemming te ontdekken. Aan het begin van elke ronde liggen er zes bestemmingskaarten open op tafel. De spion kiest in het geheim één bestemming en bladert naar de desbetreffende pagina in het draaiboek. Elke detective krijgt drie informantkaartjes. Ze moeten om de beurt steeds één informant uitspelen om informatie over de bestemming te verzamelen. De informanten verstrekken je informatie over allerlei aspecten (bevolking, industrie, religie enzovoort). De spion moet de relevante informatie opzoeken in het draaiboek en eerlijk antwoorden. Na het spelen van een informant moet de detective een van de bestemmingen elimineren. Wanneer de detectives de juiste bestemming raden, winnen zij de ronde. Anders wint de spion. Die wint ook wanneer de detectives hun informanten voortijdig hebben verbruikt. De partij die als eerste drie rondes wint, wint het spel.

Destination X is geschikt voor 2-10 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 30 minuten. Het spel is ontworpen door Bård Tuseth, Kristian Amundsen Østby en geïllustreerd door Gjermund Bohne.

Meer informatie: