Avonturenland

avonturenland-boxHABA kennen we sinds jaar en dag als uitgever van hoogwaardige kinderspellen en speelgoed. Omdat dit een andere doelgroep is dan waarvoor ik normaliter schrijf, kwam je hun spellen hier niet of nauwelijks tegen. In het najaar van 2015 startte deze uitgever een nieuwe lijn familiespellen. Het duurde een half jaar voordat ze ook op mijn radar stonden, maar met dank aan een andere spelliefhebber maakte ik afgelopen voorjaar alsnog kennis met Avonturenland van Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. Ik was vanaf deze eerste kennismaking gecharmeerd van dit spel. Hetzelfde gold voor de jury van de Nederlandse Spellenprijs, wat op het Spellenspektakel van 2016 nota bene resulteerde in de winst van de familieprijs.

Het speelbord toont een landkaart met bossen, bergen, steden, mistige moerassen en een rivier. Over deze kaart ligt een raster met velden, waarover de speler hun avonturiers bewegen. Elk veld heeft een unieke code, een letter voor de kolom en een getal voor de rij. Deze codes vind je ook terug op de terreinkaarten waarmee het spelmateriaal op het bord wordt gebracht. Op de kaart duikt in de loop van het spel van alles op: kameraden, zwaarden, kruiden en goudfiches, die het leven van de avonturier gemakkelijker maken, en de mistmonsters die ze moeten verslaan. De rivier is het domein van de Waterman, een levensgevaarlijk monster dat een groep avonturiers in één klap wegvaagt. Avonturenland kent drie verschillende scenario’s. Het eerste scenario voldoet als kennismaking met het spelsysteem, het tweede en het derde scenario bieden meer uitdaging.

avonturenland-bord

Aan het begin van het spel worden acht terreinkaarten getrokken, waarmee de eerste hulpmiddelen op het bord verschijnen. Elke kaart bepaalt welk hulpmiddel waar wordt neergelegd: een zwaard op D3, een mistmonster op J6 enzovoort. De avonturiers van de spelers worden boven de eerste vier (met twee spelers vijf) kolommen en rijen opgesteld, waarna het spel kan beginnen.

De actieve speler trekt aan het begin van zijn beurt twee terreinkaarten en plaatst de afgebeelde hulpmiddelen op de desbetreffende velden. Wanneer je een mistmonster trekt, doe je hetzelfde, maar trek je een vervangende kaart. Wanneer je een goudfiche trekt, leg je deze op het afgebeelde rivierveld en verplaats je de Waterman over de rivier naar dit veld. Komt hij onderweg een avonturier tegen, dan verdwijnt deze van het bord.

Vervolgens mag je twee actiepunten over een of twee avonturiers verdelen. Met één punt verplaats je één avonturier in een rechte lijn naar het oosten of naar het zuiden. Jij maakt zelf uit hoe ver je hem beweegt, maar realiseer je wel dat hij de gepasseerde velden niet meer kan bezoeken. Wil je met een avonturier een haakse bocht maken, dan heb je twee verplaatsingen nodig. Je kunt niet altijd onbeperkt bewegen, mistmonsters en de Waterman zijn obstakels.

Je beweegt jouw avonturier in het algemeen naar een veld waar iets valt te halen. De aantrekkelijkheid van de buit wisselt per scenario. Goud, kruiden en zwaarden voeg je toe aan jouw voorraad. Land je op een kameraad, dan sluit hij zich aan bij jouw avonturier en bewegen ze als een groep verder.

Betreed je een veld met een mistmonster, dan is het vechten geblazen. Om het monster te verslaan, moet je zijn sterkte evenaren of overtreffen. Lukt dat niet, dan verdwijnt jouw avonturier met eventuele kameraden van het bord. Elke avonturier en kameraad is goed voor één sterktepunt. Verder kun je maximaal drie zwaarden inleveren, om per zwaard met een zeszijdige dobbelsteen sterktepunten te dobbelen. Sommige zwaarden leveren zelfs een bonus op. Heb je na de worp nog niet genoeg, kun je kruiden of goud inleveren voor extra kracht. Je kunt goud ook gebruiken om een dobbelsteen opnieuw te gooien. Een verslagen monster bewaar je in jouw voorraad.

avonturenland-spelers

Het einde van het spel wordt ingeluid wanneer de voorraad zwaarden en kameraden is uitgeput. Iedere speler komt even vaak aan de beurt. Dan volgt de puntentelling.

In het eerste scenario krijg je winstpunten voor verslagen monsters, voor goud en kameraden. Resterende zwaarden en kruiden zijn niets waard.

Het tweede scenario geeft dubbele punten voor mistmonsters. Verder krijg je punten voor goud, zwaardbonussen en kruiden. Ten slotte kun je lekker binnenlopen met jouw grootste groep avonturiers en kameraden, waarvan elk lid drie punten waard is.

De puntentelling van het derde scenario stimuleert onderlinge strijd om de buit. Je krijgt niet alleen punten voor mistmonsters en goud, maar ook een leuke bonus wanneer jij de meeste fiches bezit. Ook in de steden draait het om meerderheden. Daar krijgt de speler met de meeste avonturiers en kameraden de grootte van de stad aan punten, de tweede krijgt de helft enzovoort. Dit loopt in de grote steden in de papieren. Dit scenario zorgt voor een aanvullende logistieke uitdaging, omdat je minpunten krijgt voor elke avonturier (en zijn kameraden) die aan het einde niet in een stad staat. De omvang van de ellende hangt af van de hoeveelheid mistmonsters op het bord. De ervaring leert dat dit er flink kan inhakken.

Ten slotte

Vanaf de eerste kennismaking ben ik voor Avonturenland gevallen. Achter de familievriendelijke toegankelijkheid gaat een bordspel schuil dat ook meer ervaren spelliefhebbers weet te vermaken. Er is altijd meer te kiezen dan je kunt, je worstelt met logistieke uitdagingen en je strijdt doorlopend met je medespelers om de buit op de ideale looplijnen. Het derde scenario verrijkt het speelplezier met de bouwstenen van een volwaardig meerderhedenspel en giet verder een uitdagende gemene saus over de logistiek.

Geluk en tactiek zijn goed in balans. Bij de gevechten met de mistmonsters gebruik je dobbelstenen. Dan is het prettig wanneer het lot je gunstig gezind is, maar er zijn voldoende manieren om het geluk een handje te helpen. De spelregels zijn goed opgezet en leiden je via de scenario’s steeds dieper in het spelsysteem. Het spel is ten slotte prachtig geïllustreerd door Franz Vohwinkel.

Dit najaar gaat het avontuur verder met een uitbreiding met drie losse modules, waaronder een coöperatieve variant.

Auteurs: Kramer & Kiesling
Uitgever: HABA
Informatie: BGGBSMLuding
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: ongeveer 45 minuten