Bycatch, een nieuw kaartspel

bycatch-boxOnlangs verscheen het kaartspel Bycatch van een in Utrecht en Berlijn gevestigd samenwerkingsverband van Subalekha Udayasankar en Hubbub. Het artwork is verzorgd door Agnes Loonstra. Dit kaartspel voor 3-5 spelers is op dit moment alleen met Engelstalige regels beschikbaar, maar bij voldoende vraag behoren andere talen tot de mogelijkheden. Bycatch is een vlot en luchtig kaartspel met een allesbehalve luchtig thema. Het verzamelen en stelen van kaarten is namelijk thematisch verbonden aan de jacht op terroristen via drone strikes.

Centraal staat een stapel met 63 speelkaarten met de waardes 1-9, waarop een persoon is afgebeeld. Elke kaart komt zeven keer voor. Dezelfde waardes en personen vind je ook terug op een stapeltje met negen ‘intelligencekaarten’. De kaarten in deze stapel bepalen welke persoon wordt verdacht van terrorisme. De bovenste intelligencekaart wordt omgedraaid. Je begint het spel met zeven persoonkaarten. Aan het begin van je beurt trek je een nieuwe kaart van de dichte trekstapel of de open aflegstapel. Vervolgens voer je één van drie acties uit.

  • Bouw een schuilplaats door een set met een aansluitend oplopende reeks van drie of meer persoonkaarten open uit te spelen. Wanneer de reeks een verdacht personage bevat, verleen je deze asiel door de actuele intelligencekaart aan jouw schuilplaats toe te voegen.
  • Spioneren: bekijk de kaarthand van een medespeler. Volgens de spelregels doe je dit door een foto te maken met je smartphone, maar de praktijk leert dat dit ook werkt met ouderwets gluren.
  • Aanvallen. Je stuurt een ‘drone strike’ op een medespeler af. Daartoe moet je zelf twee identieke (niet verdachte) personen afleggen. Vervolgens steel je drie handkaarten van een tegenstander, laat ze even zien en leg ze gedekt voor je op tafel. Wanneer je een of meer verdachten trekt, voeg je de actuele intelligencekaart aan de buit toe. De niet verdachte personages zijn ‘collateral damage’, zoals de Amerikanen het graag plegen te noemen.

bycatch-kaarten

Aan het einde van jouw beurt vul je jouw hand aan tot vijf kaarten. Mocht je daarbij een verdachte trekken, kun je proberen deze te lozen bij een medespeler. Aan het einde van het spel worden de punten toegekend. Elke schuilplaats levert 20 punten op voor de eerste drie personen en 20 punten voor elke volgende persoon. Een asielzoeker verdubbelt deze score. Een geëlimineerde verdachte is 100 punten waard, onschuldige slachtoffers 10 strafpunten.

Meer informatie: