RoboRama

RoboRama-coverOp het Spellenspektakel van 2013 speelde ik met Patrick en Arvid van PlayThisOne een prototype van een Halma-achtig spelletje op een donker speelveld met doodshoofdjes. Het was ’s avonds laat, na een lange beursdag, een uitgebreid diner en de nodige sapjes, waardoor het spel niet bij mij binnenkwam. Maanden later kwam Patrick met een opvolger van dit prototype. De doodshoofden waren vervangen door robotjes, het spelsysteem was verrijkt met een paar leuke en inhoudelijk belangrijke extra’s, waardoor ook ik de smaak te pakken kreeg. Inmiddels ligt er een professioneel geproduceerd spel op tafel, dat ik de afgelopen weken met plezier heb getest. Tijd voor een gedetailleerde kennismaking met RoboRama.

Iedere speler bestuurt vier eigen robots die naar de overkant van het speelbord moeten racen. Ze starten in een hoek van het bord, de vier finishvelden vind je in de diagonaal tegenoverliggende hoek. Voor je op tafel ligt een set stevige kartonnen kaarten waarmee jij jouw robots bestuurt: vijf bewegingskaarten met de waarde 1-5 en één chipkaart. Op het speelbord vind je velden met dezelfde cijfers, het chipsymbool en een vraagteken. Deze symbolen spelen een rol bij het terugkrijgen van uitgespeelde kaarten.

roborama-speelbord

RoboRama – bord & bots (Foto: Henk Rolleman)

Wanneer je aan de beurt bent moet je een van jouw kaarten spelen. Kun je dit niet, dan vliegen jij en jouw robots meteen uit het spel. Het cijfer op de uitgespeelde bewegingskaart bepaalt hoeveel velden jouw robot moet bewegen. Een robot beweegt in een rechte lijn. Hij mag over eigen robots springen, maar niet over robots van tegenstanders. Gebruikte kaarten ben je tijdelijk kwijt. Je krijgt ze terug door jouw robots naar velden met de juiste cijfers te bewegen. Land je op een cijfer van een in een eerdere beurt gespeelde bewegingskaart, dan krijg je die kaart weer terug. Land je op een vraagteken, dan mag je een cijfer kiezen van een van de door jou bezette velden. Met jouw chipkaart kun je een bewegingskaart naar keuze terughalen, maar beweeg je die beurt geen robot. De chipkaart zelf krijg je terug door in een latere beurt op een chipveld te eindigen.

Tijdens de race word je gehinderd door de robots van jouw tegenstanders en kun je hun robots blokkeren. Met de meegeleverde varianten kun je nog meer interactie toevoegen, waaronder de afschrikwekkende neutrale robot van de coverafbeelding. Met deze Chaosbot kun je allerlei rottigheid uithalen (andere robots wegduwen, immobiliseren met een laser enzovoort), wat de nodige sfeer aan de tactische race toevoegt.

roborama-banner

Ik ben zelf het meest gecharmeerd van de tweede regelvariant. Dan gebruik je de achterzijde van de bewegingskaarten en de chipkaart, waarop een speciale versie van de desbetreffende actie is afgebeeld. Dan mag je bijvoorbeeld een keer diagonaal bewegen, over een vijandelijke robot springen, of een hoek omslaan. Elke speciale actie mag je maar één keer gebruiken, daarna draai je de kaart naar de normale zijde. Wees er zuinig op, zet ze op het juiste moment in, dan kun je vervelende blokkades omzeilen en wellicht zelfs naar de winst sprinten.

Je wint het spel door jouw vier robots als eerste naar hun finishvelden te bewegen.

Ten slotte

Na mijn lauwe reactie op het eerste prototype ben ik alsnog voor RoboRama gevallen. Dit is vooral te danken aan de toevoeging van de tweede variant. Die vraagt een gevoel voor timing en geeft je veel meer flexibiliteit. Je bent steeds op zoek naar de juiste combinatie van bewegingspunten en routes. Dit levert een uitdagend en tactisch spel op. RoboRama is vlot, toegankelijk, tactisch en interactief. Daarnaast ziet het spelmateriaal er prachtig uit (al hadden de kleuren van de robots wat meer van elkaar mogen afwijken). Volgens mij heeft PlayThisOne weer een hit te pakken.

Auteur: Pierson, Kirps & Zuidhof
Uitgever: Playthisone
Informatie: BGGBSM
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten