Een blik in de pijplijn van Eggert Spiele

Mijn goede vriend Bob heeft eind maart een spellenweekend in het Duitse Bochum bezocht. Daar maakte hij kennis met een handvol interessante nieuwe spellen van de Duitse uitgever Eggert Spiele. Wil jij alvast snuffelen aan spellen in ontwikkeling, die pas in de loop van 2014 of 2015 op de markt zullen komen? Lees dan verder.

Terwijl spelend Nederland zich uitstekend vermaakte op Zuiderspel, trok ik met lichte spijt oostwaarts voor een spelweekend in Bochum. Tja, toen ik de uitnodiging vijf maanden geleden kreeg, had ik natuurlijk geen rekening gehouden met het feit dat Zuiderspel in 2014 niet op 2e Paasdag zou zijn. Aan de andere kant: een uitnodiging voor een spelweekend, waar bekende spelauteurs (Matthias Cramer) en -uitgevers (Peter Eggert van Eggert Spiele) aanwezig zijn en hun aanstaande producten voorstellen, laat je ook niet zomaar schieten.

De TomTom leidde mij gelukkig veilig via een kriskras parcours over moordende verkeersdrempels naar één van de volkstuintjes van Bochum, waar achter-onder-tussen een klein hotelletje bleek te staan. Of beter: een praktijkinstituut voor horeca-studenten. In Duitsland blijken schoolinstituten verplicht te zijn om hun ruimtes tegen laag tarief te openen voor evenementen die vorming en cultuur bevorderen. En hoort het beoefenen van spellen daar niet ook toe?

Al met al verzamelden zich een kleine 30 spelenthousiastelingen in ‘Gästehaus Bogota’, inclusief vele meegenomen dozen en kratten met bordspellen die garant stonden voor een overdadige bibliotheek. Mijn interesse ging speciaal uit naar de diverse prototypes die hier werden gepresenteerd en getest. De beide spellen van Matthias Cramer (een bordspel over dynastieën in Europa rond het jaar 1600 en een kaartspel ) waren helaas overbezet, dus wierp ik me op de nieuwe en/of aanstaande producten van Eggert. Twee waren inmiddels al in productie of in de finale versie: Camel Up en de tweede uitbreiding voor The Village: Die Reise (Eng: Port; Ned: Haven).

Camel Up

Camel Up bleek een luchtig race- en biedspel te zijn, waarbij de 2-8 spelers de 5 verschillende kamelen over het parcours bewegen en tegelijkertijd wedden welk kameel als 1e (2e, 3e) of laatste de finish bereikt. Je hebt dus geen ‘eigen’ kameel; alle spelers kunnen in principe alle kamelen bewegen. De controle hierop is zeer beperkt, c.q. geluksafhankelijk, want kleur en aantal vakjes worden bepaald door de dobbelsteen die uit de ‘dobbelpiramide’ komt. Daarmee zijn we meteen bij het meest in het oog springende deel geland. Bij het spel hoort een grappig uitziende kartonnen piramide (die je overigens de eerste keer nog in elkaar moet zetten), waar aan het begin van een etappe alle 5 dobbelstenen in zitten. Kiest een speler voor de beweging van een kameel, houdt hij de piramide ‘op de kop’, drukt op het schuifje dat de punt afsluit en er komt een dobbelsteen tevoorschijn. Helaas weet je niet van tevoren welke kleur en met hoeveel bewegingspunten (1-2-3)…. Het wordt wèl steeds gemakkelijker om de kleur te bepalen naarmate er minder dobbelstenen in de piramide zitten.

bochum2014-kamelen

Als een speler aan de beurt is, kan hij kiezen uit drie acties: 1) Dobbelen en kameel bewegen, 2) Wedden op de eindoverwinning (=kaart uitspelen) en 3) Wedden op de etappe-overwinning (=kaartje van het bord pakken). Elke keer dat alle dobbelstenen de piramide hebben verlaten, is een etappe afgelopen en worden de etappe-overwinnaar(s) bepaald. Dit gaat net zolang door totdat alle kamelen de finish hebben bereikt. Door op de juiste kamelen te wedden, win je geld. De speler met het meeste geld aan het einde van het spel wint. Al met al een grappige mix van bekende elementen met een flinke portie geluk en een origineel dobbelmechanisme. 999 Games heeft inmiddels een Nederlandstalige versie op de markt gebracht.

Village: Die Reise

Over Die Reise/De Haven moet ik helaas kort zijn, want ook hier was ik er niet op tijd bij. Ach ja, ‘net te laat komen’ zit in mijn bloed. Bij deze uitbreiding van The Village wordt de rechterbovenhoek van het speelbord afgedekt door een nieuw deel met een kade en een zeegebied met eilanden. Er zijn kaarten met (3 verschillende) schepen, waarmee de speler de reis kan maken. De reiziger kan kiezen uit zes verschillende bestemmingen, die elk uiteraard een andere bonus geven. Deze uitbreiding wordt in de tweede helft van 2014 verwacht.

bochum2014-village-haven

Village Würfelspiel

Nu we toch bij The Village zijn, het echtpaar Brand werkt aan een dobbelspel met Village-elementen, dat nu nog de werktitel ‘Village Würfelspiel’ heeft. In dit spel beschikt iedere speler over een bordje met zijn eigen dorp. Hierop staan de vijf burgers die het dorp telt, elk met een eigen beroep (Bouwmeester, Burgermeester, Handelaar, Raadsheer, Reiziger). Langs de rand loopt een ’teller’ waarmee de burgers ouder worden. Ben je helemaal rond, sterft één van de dorpelingen en moet jij bepalen WIE er overlijdt.

Je breidt jouw eigen dorp verder uit met gebouwen en personen die geld en/of overwinningspunten opbrengen. Deze liggen in de vorm van kaartjes open in het midden van de tafel. Voor elke uitbreiding heb je een bepaalde dobbelsteenworp nodig. De startspeler werpt alle dobbelstenen in één keer (2 voor elke speler + 2 extra, waarvan 4 zwart; bij vier spelers dus 6 witte en 4 zwarte) en kiest vervolgens 2 dobbelstenen die hij wil gebruiken. Hij voert de gewenste actie uit en geeft de overgebleven dobbelstenen door aan de volgende speler, enzovoort. Je mag zowel witte als zwarte dobbelstenen gebruiken, maar de zwarte kosten je extra ‘levenspunten’ van je burgers, dus die vermijd je zoveel mogelijk.

Met de gekozen worp kun je een nieuw gebouw/persoon aanschaffen, of mag je één van je eigen kaartjes activeren en de betreffende actie(s) uitvoeren. Elke aanschaf betaal je in geld en in ‘levenstijd’. Vooral dat laatste blijkt ’tricky’, want voor bepaalde gebouwen heb je een specifieke burger in je dorp nodig (bijv. de handelaar) en wanneer die sterft……

In plaats van een nieuw kaartje kopen, kun je ook een eigen gebouw met het gekozen nummer activeren. Heb je meerdere met hetzelfde nummer, mag je ze allemaal gebruiken. In het gunstigste geval zijn dat hele productielijnen, zoals het graanveld dat graan produceert en de molen die het graan omzet in geld. Enige planning bij je aanschaffingen is erg handig, al staat die steeds onder druk door de beperkte keuze aan dobbelstenen. En vergeet ook die vervelende medespelers niet, die de gewenste kaartjes steeds voor je neus wegkapen.

Het ‘Village dobbelspel’ maakt een goede indruk. Doordat je steeds maar één actie kunt doen, speelt het lekker vlot. Het aanbod aan kaartjes zorgt dat er vele strategische wegen naar het vereiste aantal overwinningspunten leiden. We kwamen bij het testen nog meerdere situaties tegen waardoor bepaalde spelers sterk in het voordeel waren en andere (zoals ondergetekende) bepaaldelijk niet. De verwachting is dat hier nog flink aan gewerkt moet worden en het spel pas in 2015 in productie zal gaan. ‘Misschien Neurenberg, maar waarschijnlijk Essen’.

Pagina's: 1 2