Ortus

Op de valreep van Spiel 2013 presenteert Bordspeler.nl een handvol gedetailleerde spelbeschrijvingen van nieuwe titels. Dit zijn spellen die we al hebben gespeeld en/of die na het bestuderen van de regels om aandacht vroegen. Door tijdgebrek is het lijstje korter dan ons lief is. Het zij zo, we hopen dat dit initiatief toch voldoende leesplezier en nuttige informatie oplevert.

Veel plezier, Niek & Erwin


Ortus-boxVorige week ontving ik een pre-productie exemplaar van het tweepersoonsspel Ortus. Dit spel is ontworpen door de Nederlandse spelauteur Joost Das en wordt uitgegeven door zijn uitgeverij Fablesmith. Omdat het spel later dan verwacht arriveerde, is het me niet gelukt om het vaak genoeg te spelen voor een recensie. Je moet het hier doen met mijn eerste indruk.

Het dubbelzijdige speelbord toont aan elke zijde een arena met zeszijdige velden. Het centrale veld, de kern, is verboden voor krijgers. Acht van de velden zijn energiebronnen, waarop de spelers extra energie voor beweging, aanval en verdediging kunnen verzamelen. Iedere speler heeft een rij met acht startvelden, waarop zijn acht krijgers in het spel komen. Je hebt vier soorten krijgers, van elke soort (vuur, wind, aarde en water) zijn er twee exemplaren.

In het basisspel bewegen de krijgers volgens dezelfde methode en hebben ze allen een basisaanval waarmee ze een naburige vijand kunnen aanvallen. Vuur en wind hebben daarnaast een afstandsaanval, water en aarde kunnen met een charge op een vijand afstormen. In het meesterspel worden geavanceerde technieken voor bewegen en vechten geïntroduceerd.

ortus-bord

Je begint jouw beurt met 14 energiepunten plus een bonus voor bezette energiebronnen. Deze punten gebruik je voor de beweging van jouw krijgers en voor sommige aanvallen. Elke krijger mag per beurt één keer aanvallen, als hij zijn beurt is begonnen in de arena. Met een ‘slag’ deel je 3 schade uit aan een naburige vijand. Met een ‘afstandsaanval’ betaal je 1 energie voor elk veld t/m het doel en deel je 4 schade uit. Met een ‘charge’ storm je op een vijand af, betaal je 1 energie per veld en deel je 5 schade uit.

De tegenstander kan bewaarde energiepunten besteden om een aanval af te weren. Dit kost hem de kracht aan energie. Kan of wil hij niet betalen, dan gaat zijn verslagen krijger van het bord. Voor elke verslagen tegenstander mag jij jouw ‘gids’ (een houten schijfje) één veld naar de kern bewegen.

Aan het einde van jouw beurt mag je jouw eigen verslagen krijgers op lege startvelden plaatsen. Een van deze krijgers mag je op het veld met jouw gids plaatsen, waardoor hij in de arena kan beginnen en in de volgende beurt meteen mag aanvallen. Het is belangrijk om aan het einde van jouw beurt energiepunten over te houden, zodat je in de beurt van de tegenstander aanvallen kunt afweren.

Je wint het spel wanneer jouw gids de kern bereikt of wanneer je aan het begin van jouw beurt 5 energiebronnen bezet.

Ik heb tot nu toe alleen het basisspel kunnen testen. Ik heb altijd wat moeite met het wennen aan zulke abstracte spellen, maar verwacht dat deze gewenning bij Ortus plezierig zal verlopen. De winstvoorwaarden belonen aanvallend spel, waardoor de neiging tot strijd vanzelf opkomt. Ik heb de indruk dat je daarbij heel zorgvuldig op jouw positie moet spelen, om de energievoordelen te behalen waarmee je in het gevecht de balans naar jouw kant doet uitslaan. Met de geavanceerde regels wordt dat positiespel ongetwijfeld een nog grotere uitdaging. Ik heb al ondervonden dat je niet als een kip zonder kop met een ‘gung ho stijl’ op de tegenstander moet afstormen. Een foute inschatting van de energieverhoudingen had ingrijpende gevolgen.

Mijn pre-productie exemplaar bevat prachtige houten speelstukken. Ik vind het jammer dat de foto’s in het regelboekje eenvoudige pionnen laten zien. Het is verder knullig dat het regelboekje niet langs een vakbekwame proeflezer is gegaan. Ik ben geen fan van kromme zinnen en storende taalfouten.

Probeer dit spel op Spiel in Hal 1, stand F-103.

Tekst: Erwin