Diamonds Club

Als diamanthandelaar wil je graag laten zien hoe succesvol je bent. Daarom ga je met je opbrengsten een park aanleggen. Aangezien je concurrenten dat ook doen, kan je succes daar uiteindelijk aan afgemeten worden. Je gaat dus strijden om het prachtigste park!

Elke ronde wordt een nieuwe markt samengesteld. Hier zijn verschillende zaken te koop. Om edelstenen te kunnen delven, heb je namelijk drie onderdelen nodig; een akte, een boot en een mijnwagentje. Op de akte wordt aangegeven hoeveel edelstenen je mag delven, de boot heeft een beperkte laadruimte, en het wagentje geeft aan om welk type (kleur) edelsteen het gaat. Zo’n setje geeft dus precies aan hoeveel en welke edelstenen je naar huis kunt halen (heb je een akte van vijf en een boot van twee, dan komen er maar twee edelstenen in de haven aan – die andere drie vallen tussen wal en schip).

De markt ziet eruit als een raster, en dat is niet voor niets. Om de beurt koop je iets door een munt van je startkapitaal op het desbetreffende vakje te leggen, zodat duidelijk is dat dit niet nog een keer verkocht kan worden. Als ‘neveneffect’ worden alle naastgelegen vakjes ook nog eens duurder, want per ‘buurmunt’ moet je een munt extra betalen.

Op de markt zijn ook nog andere zaken te koop. Zo kun je ook wildstand voor je park kopen, verbeteringen van kapitaal (extra munt om in te zetten), delftechniek (extra edelsteen tijdens het delven) en bomen (worden waardevoller), of beurtvolgorde.

Spelmateriaal – foto Ravensburger

Vindt iedereen het te duur geworden om nog wat te kopen, dan krijgt de speler die de meeste munten heeft overgehouden een diamant (een joker-edelsteen), net als de speler die vooraan staat bij de beurtvolgorde. Nu ga je delven door setjes met wagentje, boot en akte in te leveren. Je mag hooguit één incompleet setje bewaren voor de volgende ronde.

De edelstenen gebruik je om in je park te investeren. Om de beurt koop je versieringen of bomen. Alles heeft zijn prijs, die toeneemt bij stijgende vraag. Zo koopt de eerste speler een fontein voor twee blauwe en een gele edelsteen. Per speler die jou deze ronde al is voorgegaan, moet je er echter een willekeurige edelsteen bij doen.

Na een uur heeft iemand een vol park. De ronde wordt ten einde gespeeld. Versieringen, wildstand, bonussen en bomen – zelfs techniek heeft een waarde. Het prachtigste park wordt zo gereduceerd tot het waardevolste. Over smaak valt niet te twisten.

Ten slotte

Diamonds Club speelt vlot en heeft een mooi marktmechanisme waarmee je elkaar lekker dwars kunt zitten. Ook bij de parkinvesteringen probeer je in de juiste volgorde te kopen, zodat de aankopen van anderen duurder worden. Of toch maar een ronde wachten met die dure investering? Te lang treuzelen met bepaalde versieringen kan je echter punten kosten, aangezien er ook nog bonuskaarten uitgedeeld worden voor de eerste speler met mono-versiering of juist diversiteit.

Knap is ook dat het met alle spelersaantallen goed speelt, hoewel andere strategieën interessant worden. Zo worden bomen populairder naarmate er meer spelers meedoen. Het materiaal is prima in orde. Tel daarbij op dat het geen breinbreker is, samen met de lage instapdrempel, en je snapt dat het speelplezier niet beperkt blijft tot veelspelers.

Link: Nederlandstalige spelregels.

Auteur: Rüdiger Dorn
Uitgever: Ravensburger
Informatie: BGG – BSM – Luding
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 60 minuten